Martijn Paridaans, directeur van Pali Group.<br /><em>Foto: Pali Group</em> VarkensAchtergrond

Pali Group wil nieuwe schakel in varkensketen zijn

Martijn Paridaans, directeur van Pali Group, ziet een uitdaging in de aangekochte varkensslachterij De Wit In Geldrop.

Paridaans wil synergie behalen door de afzet van kalfsvlees en varkensvlees te kunnen aanbieden aan de huidige klanten.

Waarom nu investeren in een slachterij in tijden van een moeilijke markt?

“We lopen al een tijdje rond om de activiteiten in de varkens uit te breiden, toen de vraag van de slachterij De Wit in Geldrop kwam voor verkoop, zijn we als Pali Group de uitdaging aangegaan. We weten al wat slachten is met de kalfsvleesslachterij en daarnaast handelen we al langer in varkens. De varkenshandel maakt nu al 25% van de omzet uit van de Pali Group. We zien deze vervolgstap dan ook als een verlenging van de primaire sector en willen hier ketenvoordeel in behalen.”

Wat is de capaciteit van de slachterij; hoeveel varkens gaat u slachten?

“De slachterij heeft een capaciteit van 750.000 tot 800.000 varkensslachtingen per jaar. Momenteel worden er ongeveer 5.000 varkens in de week geslacht. We willen die capaciteit het komend jaar rustig opbouwen naar 15.000 slachtingen per week. De slachterij is recent gerenoveerd en behoeft op korte termijn geen grote investeringen. We willen slachten waar we afzet voor hebben, zoals we dit ook doen in de kalversector.”

Wie gaat de varkens leveren?

“De Pali Group is momenteel al groot in de handel van varkens, we verhandelen 12.000 varkens in de week. Deze worden nu aangeboden aan de verschillende slachterijen in Nederland. De huidige afspraken met de varkenshouders die varkens leveren blijven voorlopig bestaan. Als we gaan opschalen is er meer ruimte voor nieuwe varkenshouders.”

Geen integratie voor varkens, dus.

“De kracht ligt om samen te werken in een keten en hierdoor meer rendement te krijgen voor elke schakel. Een varkenshouder moet gewoon rendabel kunnen produceren. Ook voor de risicospreiding is samenwerking in de keten beter en het levert meer winst op voor elke schakel in de keten. Met een goede planning van vraag en aanbod willen we de capaciteit van de slachterij afstemmen op de vraag van onze klanten.”

Waar gaat het vlees naar toe?

“We gaan inspelen op de vraag van de markt en zien een synergievoordeel met de afzet van kalfsvlees. Onze klanten die ook al kalfsvlees afnemen, willen ook graag varkensvlees afnemen. De afzet richt zich primair op de Nederlandse markt. De komende tijd moeten we nog proeven waar de overige markten zijn. Of dit onder een concept gaat vallen is vooral afhankelijk van wat de markt vraagt. Ook biologisch, wat er nu niet wordt verwerkt, is een mogelijkheid als de markt hierom vraagt.”

Op welke notering worden de varkens betaald?

“De afspraken met de huidige leveranciers van varkens zijn overgenomen met de gemaakte afspraken. Deze afspraken zijn op verschillende noteringen gebaseerd. We willen wel naar een eigen notering toewerken, die naar verwachting binnen een jaar is gerealiseerd.”

Beheer
WP Admin