Varkenshouderij

Achtergrond 1906 x bekeken

Donatiecampagne voor pr-offensief varkenshouderij

De Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV) is een donatiecampagne begonnen om een pr-offensief te financieren. Doreen van den Berkmortel vormt samen met POV-voorzitter Ingrid Jansen het gezicht van de campagne. "We moeten tegenwicht bieden aan organisaties die onze sector stelselmatig in een kwaad daglicht zetten."

Geen twijfel over mogelijk, varkens horen bij Nederland. En ze blijven er ook. Natuurlijk, Doreen van den Berkmortel uit het Brabantse Sint-Oedenrode ergert zich af en toe groen en geel aan de campagnes van organisaties als Wakker Dier en Varkens in Nood. Toch is zij optimistisch; burgers begrijpen best dat de dieren in haar sector niet worden mishandeld, maar juist liefdevol verzorgd. "Dat begrip komt niet vanzelf. Onze sector moet nog meer naar buiten treden. We moeten ons eigen verhaal vertellen. Elke dag weer. Daar is veel geld voor nodig."

Van den Berkmortel vormt samen met voorzitter Ingrid Jansen van POV het gezicht van de donatiecampagne 'Varkens horen bij Nederland'. Doel van de campagne is om geld binnen te halen voor pr-activiteiten. Geld dat kan worden besteed aan de organisatie van open dagen, voor bezoeken van schoolklassen, spotjes op radio en televisie, sociale media, noem maar op.

'Begin bij de consumenten van morgen'

Van den Berkmortel heeft samen met haar partner een varkensbedrijf annex varkenshandel. De varkenstak is helemaal gesloten. De biggen worden op het eigen bedrijf afgemest. Alleen sperma wordt aangekocht. In de boerderijwinkel wordt het vlees verkocht, zo is de hele keten in eigen hand. Zij is verantwoordelijk voor de administratie en logistiek. En voor de pr-activiteiten.

Het echtpaar doet al jaren actief mee met het Weekend van het Varken. Niets is leuker dan dat. "Varkenshouders hebben vaak het idee dat iedereen tegen hen is, dat de hele samenleving de sector verafschuwt. Is niet waar. Op zo'n Weekend voor het Varken krijgen wij duizenden bezoekers in onze stallen. Er valt geen onvertogen woord. Iedereen is geïnteresseerd in wat wij doen. Ze willen alles weten. Kinderen helemaal, je ziet de verbazing op hun gezichten. Als je het hebt over draagvlak en imago moet je daar beginnen, bij de kinderen, de consumenten van morgen."

'Varkens zijn cool'

In onderstaande YouTube-filmpje over de donatiecampagne draagt Van den Berkmortel een T-shirt met de tekst 'Varkens zijn cool'. Mooie leus, vindt ze. "Varkens zijn nieuwsgierige, slimme dieren. Cool dus. Dat moeten we nog veel meer uitdragen. We hebben een mooie sector, waarin mensen op een verantwoordelijke manier hun dieren grootbrengen. Van jongs af aan heb ik in deze sector willen werken. Samen met mijn partner hebben we een prachtig bedrijf opgebouwd. Daar ben ik trots op en dat wil ik graag tonen aan de buitenwereld."

Investeren in promotie

De verdiensten in de sector zijn de laatste jaren niet best, om niet te zeggen beroerd. De hand wordt op de knip gehouden. Uitgaven voor pr-activiteiten leveren niet direct geld op. Toch moeten varkenshouders investeren in promotie, zegt Van den Berkmortel: "Het geluid van maatschappelijke organisaties als Wakker Dier is fors. Die clubs hebben blijkbaar geld genoeg. Ze verkondigen onwaarheden, scheppen een beeld alsof de hele wereld tegen onze sector is. Onze sector moet ook op televisie. Via een korte, krachtige boodschap moeten we tegenwicht bieden."

De donatiecampagne richt zich overigens niet alleen op de primaire sector. Ook de periferie wordt aangesproken. Van den Berkmortel: "Dan heb ik het over de veevoerbedrijven en de slachterijen. Maar ook over de plaatselijke elektricien en loodgieter. Veel bedrijven rondom onze stallen zijn afhankelijk van de primaire sector, van ons dus. Ik vind het dan ook logisch dat zij ook meebetalen aan pr-campagnes. En gelukkig doen ze dat ook. Maar het kan altijd meer."

Positieve beweging

Volgens Van den Berkmortel beginnen steeds meer varkenshouders te begrijpen dat pr van groot belang is voor het voortbestaan van de sector. Ondernemers ontvangen schoolklassen, doen mee met een open dag, investeren in een zichtstal. "In dat opzicht verandert de sector. Steeds meer ondernemers beseffen dat public relations niet alleen de verantwoordelijkheid is van de organisaties in onze sector. Ik vind dat een positieve beweging."

Of registreer je om te kunnen reageren.