Varkenshouderij

Achtergrond 1085 x bekeken

Britse varkenshouder wil nieuwe markten veroveren

Er is een nieuwe reclamecampagne voor pulled pork. En dat alles met hulp van Ladies in Pigs die al 25 jaar het varkensvlees in al zijn verschijningen onder de aandacht brengen van de Britse consument.

De National Pig Association, de bond van Britse varkenshouders, probeert op alle mogelijke manieren nieuwe markten te veroveren. Dat is nodig, want varkensvlees - en wat daarvan wordt gemaakt - is steeds minder in trek. In de drie maanden tot eind januari werd er in volume weer 4% minder van verkocht dan een jaar eerder, blijkt uit cijfers van het varkensschap AHDB Pork. Bacon, dat decennia vast en zeker in het winkelmandje ging, lijkt het meest uit de gratie te raken. Er wordt 10% minder van verkocht. Dat komt in de eerste plaats doordat de meeste Britten niet meer de tijd nemen voor hun bacon and eggs, maar ook de voortdurende aandacht voor obesitas speelt een rol.

'Imago varkensvlees moet moderner worden'

Er is nog een andere reden, zegt het varkensschap AHDB Pork in haar laatste kwartaalrapport: "Het probleem zit 'm er in dat minder huishoudens varkensvlees kopen, omdat ze steeds meer overstappen op gemaksvoedsel. In dat segment is varkensvlees ondervertegenwoordigd." De best verkochte maaltijd blijft chicken tikka massala, met kip dus, met een curry van rundvlees stevig op de tweede plaats.

Daar wil de NPA dan ook een grote marketingcampagne op richten. "Het imago van varkensvlees en de daarvan gemaakte producten moet moderner worden. We moeten echt het verloren terrein gaan heroveren. We gaan op zoek naar uitstekende recepten voor Brits varkensvlees die moderne consumenten thuis kunnen klaarmaken, sommige in 15 minuten of minder, om de populariteit van varkensvlees voor de maaltijden midden in de week op te voeren. Consumenten hebben steeds minder tijd en willen gemakkelijke eetoplossingen zoals gekoelde kant-en-klaar maaltijden en eten dat je zo in de oven of magnetron kunt zetten."

Recepten uitgedeeld aan duizenden consumenten

Nu heeft de NPA daarvoor een uitstekend team in eigen huis. De Ladies in Pigs is een groep echtgenotes en soms dochters van varkenshouders - met een enkele vrouwelijke varkensboer - die op markten, bij evenementen en in grote winkelcentra al 25 jaar promotie voert voor varkensvlees. Dat doet ze met een rijdende keuken waar bacon, worstjes, maar ook 'joints' zoals varkensrollade worden bereid en uitgedeeld. In de loop der jaren hebben ze zo al meer dan 1,5 ton vlees verwerkt en tegelijk de recepten uitgedeeld aan duizenden consumenten.

Voorzitter Sue Woodall: "Dit jaar staan we vooral bij supermarkten waar we broodjes met warme pulled pork uitdelen. Dat is een nog nieuw product van varkensvlees dat gelukkig snel populair aan het worden is. Samen met het varkensschap proberen we zo varkensvlees een jonger imago te geven."

Of registreer je om te kunnen reageren.