Franse varkens- en melkveehouders voeren actie bij een supermarkt. Foto: ANP VarkensAchtergrond

Franse bedrijven schieten varkensboer te hulp

Hoewel de acties van de Franse veehouders, waaronder veel varkensboeren, ook in het weekend en daarna onverminderd zijn doorgegaan, zit er aan de kant van de vleesbedrijven en supermarkten wel wat beweging in.

Voorlopig gaat het om kleine maatregelen waarmee de verwerkers en verkopers van vlees de boeren tot bedaren proberen te brengen.

De actievoerende Franse boeren hebben het de laatste dagen vooral gemunt op de grote supermarkten en hun distributiecentra. Overal in het land worden die geblokkeerd, waarbij vaak ook grote hoeveelheden mest, oude banden en stro worden achter gelaten. Veel gemeenten klagen inmiddels dat het opruimen van die rommel en herstel van de schade die door de vele brandstapels wordt aangericht hen kapitalen begint te kosten.

Met die acties proberen de boeren druk te zetten op de jaarlijkse onderhandelingen tussen de Franse supermarkten en hun leveranciers over de inkoopprijzen. Die onderhandelingen, een jaarlijks ritueel, moeten eind februari afgerond zijn.

Auchan werkt samen met Bigard én varkenshouder

Minstens één supermarkt heeft inmiddels eieren voor zijn geld gekozen. Auchan heeft aangekondigd dat het gaat werken met driepartijencontracten; dus niet alleen met zijn leverancier van varkensvlees – het grootste vleesbedrijf van Frankrijk Bigard – maar ook met de varkenshouders die de dieren daarvoor leveren. Auchan volgt daarmee een van de suggesties die premier Manuel Valls eerder deze maand deed tijdens een crisisoverleg met de grootwinkelbedrijven.

”Dergelijke contracten maken het mogelijk tijdens de looptijd een rechtvaardig beloningsniveau te verzekeren aan alle spelers in de keten terwijl tegelijk de consument kan rekenen op kwaliteitsvlees tegen een betaalbare prijs”, verwoordt de supermarkt. Auchan zegt daarbij toe dat de varkenshouder een prijs ontvangt die rekening houdt met zijn productiekosten. In ruil daarvoor gaan ze meewerken aan promotie-acties voor varkensvlees in de supermarkten zelf. Voor Auchan zijn dergelijke contracten overigens niet nieuw, want het bedrijf werkt er al enige tijd mee voor melk en zuivel.

Fleury Michon vermeldt herkomst vlees op etiketten

Ook een andere belangrijke schakel in de varkensketen heeft zich deels gewonnen gegeven. Fleury Michon, de grootste vleeswarenfabrikant van Frankrijk, gaat voortaan de herkomst van het verwerkte vlees en andere ingrediënten op al zijn producten vermelden. Daarmee komt het bedrijf impliciet tegemoet aan een van de belangrijkste eisen van de actievoerende Franse veehouders: vlees uit eigen land gebruiken en dat de consument ook laten weten, zodat die ervoor kan kiezen de eigen boeren te steunen. Op dit moment staat de herkomst op hooguit een derde van wat Fleury Michon maakt.

”We zijn al maanden bezig om dit mogelijk te maken. Het is niet makkelijk in de praktijk te brengen omdat we te maken hebben met technische beperkingen, zeker waar het gaat om producten met meerdere ingrediënten”, zegt Régis Lebrun, algemeen directeur van Fleury Michon, een van de grootste in zijn sector in Europa met een omzet van €570 miljoen en 15 productievestigingen in 3 landen.

‘Biologische ham moeten we uit Denemarken halen’

Lebrun voegt daar wel een kritische kanttekening aan toe. ”Op dit moment komt 70 procent van het varkensvlees dat wij verwerken uit Frankrijk. We willen dat graag opvoeren, maar wat wij nodig hebben is soms gewoon niet in eigen land te krijgen. Biologische ham, die tot drie keer meer opbrengt dan gewone ham, moeten we bijvoorbeeld uit Denemarken halen. Dat is wel vreemd in een tijd waarin de varkenshouderij in zo’n diepe crisis verkeert.”’

Beheer
WP Admin