Varkenshouderij

Achtergrond 3878 x bekeken 5 reacties

Varken misbruikt door anti-islamisten

In Heesch hing woensdag een dood varken in een boom, als protest tegen de komst van asielzoekers. Eerder werden in Enschede om dezelfde reden delen van varkenskoppen op straat gelegd. Het lijkt een trend: het varken als symbool in een onfrisse strijd tegen de komst van (islamitische) vluchtelingen.

Met afschuw is gereageerd op de twee varkens die woensdag in Heesch werden gevonden. Eentje hangend in een boom, het andere liggend op het dak van een transformatorhuisje. De politie was er snel bij om ze te verwijderen. Een kadaver in een boom; ook voor autochtone Nederlanders die niet vies zijn van varkensvlees, is het misselijkmakend. Voor moslims zal het nog afstotender zijn, omdat varkens voor hen niet halal, ofwel onrein zijn.

Varkenskoppen

Volgens etnoloog Gerard Rooijakkers hoeft dit niet op moslimhaat te duiden, maar is het ophangen van kadavers een oud volksgebruik om ongenoegen te uiten. Dat klinkt niet erg overtuigend, want dit incident staat niet op zichzelf. Vorig jaar gebeurde in Enschede hetzelfde: uit protest tegen de komst van een asielzoekerscentrum werden daar varkenskoppen op en langs de weg gelegd. Het heeft er alles van dat het het varken wordt ingezet als symbool in de strijd tegen de komst van islamitische migranten naar Nederland. Eerder werden varkenskoppen gevonden bij moskeeën in Geleen, Boskoop en IJmuiden.

In Enschede werden vorig najaar varkenskoppen op de weg gelegd uit protest tegen de komst van een asielzoekerscentrum.
In Enschede werden vorig najaar varkenskoppen op de weg gelegd uit protest tegen de komst van een asielzoekerscentrum.

 

Pegida

Het gaat niet alleen om karkassen; ook duiken afbeeldingen van varkens op bij demonstraties. Leden van Pegida droegen in november in Utrecht, naast haat-spandoeken tegen Mohammed, een poster van een varken. Het was het type afbeelding dat je binnen de sector veel tegenkomt: een blij varken in frisse kleuren. Maar in deze context is het in ieder geval niet-moslim, en dus oké in de ogen van Pegida.

Pegida-demonstratie in Utrecht, vorige herfst. Het varken als anti-islamitisch symbool. Foto's: ANP
Pegida-demonstratie in Utrecht, vorige herfst. Het varken als anti-islamitisch symbool. Foto's: ANP

 

In Oostenrijk is dat geluid niet nieuw. De leider van de vrijheidspartij FPÖ publiceerde in 2012 een affiche met als titel 'Isst du Schwein, darfst du rein', met een plaatje van voorman Heinz-Christian Strache die een varken aan het spit braadt.

Op Youtube staat een filmpje van een Duitse vrachtwagenchauffeur die stukken varkenskarkas aan zijn wagen heeft gebonden, om verstekelingen te weren bij de Kanaaltunnel bij Calais.

Eten wordt politiek

De controverse over varkens en varkensvlees dringt ook door tot het dagelijks leven van burgers in het multiculturele Nederland. Wie een barbeque of een feestje houdt, moet naast vegetariërs ook rekening houden met mensen die mogelijk om religieuze reden geen varkensvlees eten. Demonstratief wél varkensvlees eisen wordt zo een daad van politiek in het gewone leven. In Frankrijk speelde Marine Le Pen die kaart, door te eisen dat varkensvlees in schoolmaaltijden gewoon moet kunnen, moslim-leerlingen of niet. Ze deed dit met een verwijzing naar de scheiding van kerk en staat.

Eerst het milieu, toen het dierenwelzijn en nu de vluchtelingenkwestie: het varken wordt tegen wil en dank steeds meer een politiek dier. Een ontwikkeling waar de varkenshouderij zelf deze keer helemaal niks aan kan doen.

Het varken staat bij dit Roemeense protest voor corruptie.
Het varken staat bij dit Roemeense protest voor corruptie.

 

Varkens in protesten

Varkens zijn wereldwijd een dankbaar symbool in demonstraties. Lang niet altijd gaat het om kwesties rondom de islam en vluchtelingen. Boeren zelf zijn niet te beroerd de dieren in te zetten. Zo liepen er vorig jaar varkens in Franse supermarkten, uit protest tegen lage vleesprijzen. In België gooiden boeren varkenskoppen over het hek van een slachterij. En we kennen allemaal nog de foto van het varken dat in Kootwijkerbroek was opgehangen in 2001, tegen de MKZ-ruimingen.  

In Roemenië waren afgelopen najaar demonstraties tegen corruptie, waarbij demonstranten varkenskoppen inzetten. Ook in landen als de Filipijnen en Korea worden varkens ingezet als symbool van (of tegen) corruptie. En in Kiev, Oekraïne, droegen demonstranten onlangs een dood varken mee in een lijkkist, uit protest tegen een nieuwe belastingwetgeving.

Kiev, opgebaard varken in boerenprotest tegen nieuwe belastingwet.
Kiev, opgebaard varken in boerenprotest tegen nieuwe belastingwet.

Lees meer over de afgelopen protestacties.

Laatste reacties

  • Bennie Stevelink

    Tijdens de antie-AZC demonstratie in Steenbergen waren achter in de zaal zelfs een stel varkens te zien die gekleed waren in zwarte hemden en zwarte petten.

  • Ceas

    Waarom moeten "boeren" altijd zo lomp hun visitekaartje afgeven.
    Als ze nu een geit opgehangen hadden wisten we zeker dat de Q-koorts nog in hun hoofd zat en de subsidie weggegooid was..

    Nu moeten we houden bij genetische hufterigheid.

  • xw

    ceas, en hoe zou jij het wangedrag willen omschrijven van de groepering tegen wie deze varkens kennelijk zijn bedoeld?
    Nog los van de vraag of het feitelijk wel boeren zijn die dit hebben gedaan, dat heb ik nergens gelezen.

  • Bennie Stevelink

    @Ceas, waarop baseer jij de stelling dat dit door boeren is gedaan?

  • Vhouder

    dit is een brabants gebruik en geeft aan dat je het er niet mee eens bent . de echte huffters zitten in het gemeentehuis die beslissen dat je 500 verkrachters en aanranders in je nek krijgt geschoven

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.