Annechien ten Have. Foto: Hans Banus VarkensAchtergrond

Financiering laatste hobbel voor Hamletz

Annechien ten Have wil haar varkensbedrijf uitbreiden met een vleesvarkensstal, ‘Dartelstal’, waar de varkens op stro liggen en lupine gevoerd krijgen. Ze wil het vlees onder de naam Hamletz verkopen.

Onlangs won varkenshouder Annechien ten Have in het Groningse Beerta de Agro Innovatie Dragons’ Den, waarbij de jury – allen investeerders – overtuigd is van haar innovatieve concept, Hamletz.

Gefeliciteerd, je hebt de Innovatieprijs met je varkensconcept Hamletz gewonnen, helpt dit jou en je familie om het concept verder te ontwikkelen?

“Ik ben al meer dan 10 jaar bezig met Hamletz, destijds opgestart na het project Varkens in Comfort Class. Meer investeringen in dierenwelzijn kosten geld en we zochten een manier om dat geld terug te verdienen. Later deden we mee aan Het Nieuwe Veehouden en wonnen we een SBIR (subsidie om de haalbaarheid van een innovatie te onderzoeken), om de stal verder te ontwikkelen. Langzamerhand leerden we dat we de focus op smaak moesten leggen en de blik op de consument moesten richten. En dat dierenwelzijn één van de achterliggende zaken waren die je gewoon voor elkaar moet hebben. We gaan nu verder om Hamletz als franchiseconcept in de markt te zetten.”

Het advies van de jury was crowdfunding en geen capital venture (durfkapitaal), had je dat liever gehad of lost crowdfunding het financiële vraagstuk op?

“Ik had een achtergestelde lening gevraagd. Het is lastig om risicodragend kapitaal te vinden voor zo’n nieuwe markt als deze. Je kunt geen bewezen rendementen tonen en moet je baseren op marktonderzoek en gesprekken met marktdeskundigen. Bijkomend probleem is dat je een nieuwe stal moet bouwen om je varkensvleesmerk te kunnen uitrollen. Het duurt dan nog een jaar voordat je op de markt bent en marktpartijen kijken geen jaar vooruit. Die willen nu kopen. Mijn opgave is die vicieuze cirkel te doorbreken. Daarom zou het goed zijn als er een transitiefonds komt om dergelijke nieuwe initiatieven te financieren. Waarbij een achtergestelde lening en een risicoafdekking al veel zou helpen.”

Waarom Hamletz?

“Hamletz is een fantasienaam, geschikt voor binnen en buitenland. Het loopt lekker en je kunt er heel makkelijk een productnaam achter zetten. Bijvoorbeeld Hamletz braadworst, enzovoorts. Het heeft nog een kwinkslag naar ‘ham’. De z op het einde geeft een moderne twist aan de naam.”

Zijn er al niet genoeg concepten op de markt, wat maakt jullie Hamletz zo uniek?

“Consumentenpanels hebben aangetoond dat Hamletz lekkerder en onderscheidend is. Het is een uniek Nederlands product gericht op de bewuste consument. We willen de hedendaagse consument weer laten ervaren hoe lekker varkensvlees moet zijn en leren hoe het bereid moet worden. De vergunning voor de stal is na jaren eindelijk rond, nu de financiering nog als laatste hobbel.”

Beheer
WP Admin