Varkenshouderij

Achtergrond 1463 x bekeken 3 reacties

Samen varkenshouderij promoten, maar wie betaalt dat?

Vier pr-organisaties in de varkenshouderij gaan voortaan verder onder de vlag van de POV. Deze vier clubs zijn Varkens Vandaag, Varkens in Zicht, Big Challenge en het Kleine Loo.

De sector-pr bundelt krachten via het pr-plan ‘Varkens horen bij Nederland’. Dat is deze week bekendgemaakt door de betrokken partijen. Het doel is gezamenlijk te werken aan de promotie en pr van de varkenshouderij. Dat moet voor meer eenheid zorgen. POV-voorzitter Ingrid Jansen: “Door onze krachten en expertises te bundelen, is er één varkensgeluid, één boodschap, één collectief en één afzender gerealiseerd. Dat is al jaren een grote wens van varkenshouders.”

Informeren over varkenshouderij

Een ander belangrijk aspect van de krachtenbundeling is het efficiënter kunnen organiseren van het werk. Het bestuurlijke werk en het binnenhalen van fondsen wordt straks centraal georganiseerd vanuit de POV-werkgroep. Dat scheelt de afzonderlijke clubs veel werk. Rob van Schie van Varkens Vandaag is daar blij mee. “Wij kunnen binnen ‘Varkens horen bij Nederland’ nu doen wat wij leuk vinden en waar wij goed in zijn: sectorpromotie. Van Schie verwacht dat hun stichting uiteindelijk begin 2016 wordt opgeheven.

Bijdragen van verschillende bronnen

Om alle pr-activiteiten te betalen is veel geld nodig. Van oudsher was het budget € 500.000. Dat geld kwam van het productschap. Nu die stroom is opgedroogd is het de vraag wie gaat betalen voor de sector-pr. Via een vrijwillige bijdrage is dit jaar € 125.000 opgehaald. Dat zijn bijdrages van varkenshouders, gemiddeld € 100 per bedrijf, en periferie. Daarnaast wordt er ingezet op het binnenhalen van Europese subsidie en crowdfunding. Varkenshouders verplichten om via een heffing of contributie te laten betalen, is geen haalbare zaak.

“Dat moet dan via een algemeenverbindendverklaring en dat ligt politiek erg gevoelig”, aldus Jansen. Ook worden er geen bijdrages gedaan vanuit LTO en NVV voor de pot van sector-pr.

Creatieve oplossingen

Jansen ziet het beperkte budget niet als groot probleem. “Het maakt ons creatiever.” Feit is wel dat niet alle projecten ook doorgang vinden. Zo kreeg Ton Schönwetter van pr-bureau het Kleine Loo geen geld voor een onderwijsproject. Ook andere initiatieven moeten het met minder geld stellen. “Het blijkt dat sector-pr snel iets is van ‘de buurman’ als wordt gevraagd om een vrijwillige bijdrage”, zo vat Schönwetter samen.

Laatste reacties

  • hans veghel

    BIJ POSTCODELOTERIJ ZIT NOG GENOEG

  • brabantsduitserke

    zou het niet mogelijk zijn dit bij de periforie te halen. ik vindt dat die hun verantwoordelijkheid moeten nemen zij profiteren er nog meer van dan de boer zelf. 0,10 procent van de omzet die ze op een varkensbedrijf maken moet toch kunnen.  dit geld voor alle toeleveranciers pfff dat is een hoop geld.   

  • Burnetti

    Wanneer de belangenpartijen voor veehouders niet meebetalen aan het kennisplatform veehouderij en gezondheid hoeft ze voor PR niet de hand op te houden.

Of registreer je om te kunnen reageren.