Varkenshouderij

Achtergrond 1430 x bekeken 1 reactie

Exclusiviteit BestPigletPrice baart varkenshouderij zorgen

Hoe kan een biggennotering internationale bekendheid krijgen als deze exclusief wordt gepubliceerd naar abonnees? Dat was de grote vraag tijdens de openbare vergadering over de BestPigletPrice (BPP) maandagavond in congrescentrum De Aker in Putten.

Twee keer per jaar wordt een openbare vergadering georganiseerd om de voortgang en de plannen met betrekking tot de BPP bespreken.

De initiatiefnemers van de BPP willen graag weten wat er beter kan of anders moet bij de totstandkoming van de nieuwe biggennotering. De wijze van publiceren van de prijs was onderwerp van gesprek. DCA maakt iedere maandag exclusief via SMS de BPP bekend.

Exclusieve verspreiding BPP

Varkens- en zeugenhouders vrezen dat het exclusief verspreiden van de nieuwe notering aan abonnees de internationale positie in de weg zal staan. "Het buitenland zal snel willen anticiperen op een nieuwe biggenprijs uit Nederland. Hoe kan dat als de BestPigletPrice niet openbaar gepubliceerd mag worden?" was een vraag vanuit de zaal. Varkenshouders en handelaren gaven de adviescommissie min of meer de opdracht om nog eens goed te kijken naar de manier waarop de notering bekend moet worden gemaakt.

Kwaliteit biggen omhoog

Wat de initiatiefnemers willen bereiken met de nieuwe biggennotering kan in één zin worden samengevat: de kwaliteit van de Nederlandse big verbeteren. "Als we dat niet doen, dan worden we straks in Duitsland met alle gemak voorbij gelopen door de Denen", waarschuwde Bennie ten Thije van SelectPorc. "We moeten met z'n allen keihard werken om de kwaliteit van de Nederlandse big te verbeteren." Maar niet alleen de kwaliteit van de Nederlandse big moet worden verbeterd door middel van de nieuwe biggenprijs, de BestPigletPrice moet een prijs worden die ook in het buitenland met interesse wordt gevolgd. Daarom is ook voor een internationale naam gekozen.

Interessante exportmarkt

Met die internationale bekendheid in het achterhoofd, is de huidige situatie in de exportmarkt interessant. In de afgelopen jaren heeft Nederland pas op de plaats moeten maken in de export naar Oost-Europa. Ten Thije waarschuwt dat de Nederlandse varkenshouderij op moet passen dat ditzelfde scenario zich niet in Duitsland voordoet. Ruim 60% van de biggenexport in 2014 ging naar Duitsland. "Het is ontzettend belangrijk dat we deze afzetmarkt blijven behouden", aldus Ten Thije. Jan Schuttert, voorzitter van de adviescommissie van de BestPigletPrice, vulde aan: "We moeten naar een uniforme Nederlandse big".

Verantwoordelijkheidsgevoel nodig

Om ervoor te zorgen dat de export op de been blijft, zal de kwaliteit van de Nederlandse big dus moeten verbeteren. Maar hoe? Volgens Dierenarts Reggie de Winne van Dierenartsenpraktijk Lintjeshof moet in de eerste plaats iedereen in de varkenshouderij z'n verantwoordelijkheid nemen. Daarin is ook een rol voor de dierenarts weggelegd. De entingen tegen circo en mycoplasma zitten bij de huidige opzet inbegrepen. De Winne sluit niet uit dat de enting tegen PRRS daar later aan wordt toegevoegd. "Door stabiele biggen met weerstand te leveren, wordt de kwaliteit van de big beter en betrouwbaarder", aldus De Winne.

Henk Bleker, voorzitter van Vee & Logistiek Nederland, sloot de avond af door te hameren op goede en effectieve samenwerking. "Laten we er met z'n allen voor zorgen dat iedereen die verwacht dat de varkenshouderij een aflopende zaak is, geen gelijk krijgt!"

Eén reactie

Of registreer je om te kunnen reageren.