Varkenshouderij

Achtergrond 2222 x bekeken 11 reacties

Wyno Zwanenburg: prijsvorming blijft hét thema in 2013

Prijsvorming blijft net als afgelopen jaar hét thema in de varkenshouderij in 2013, voorziet NVV-voorzitter Wyno Zwanenburg.

De primaire producent blijft te maken houden met sterk opgelopen voerkosten en hoge kosten voor mestafzet, terwijl de opbrengstprijs van varkens (vlees) achterblijft om alle kosten te dekken.

Dit werd afgelopen maanden opnieuw duidelijk, legt Zwanenburg uit. De vraag naar varkensvlees in Europa zakt, zodat de afzet stagneert en de varkensprijs zakte. Zwanenburg wil dit jaar tastbare tot resultaten komen die leiden tot een beter verdienmodel voor de varkenshouders. "We zijn geen praatgroep."

In de belangenbehartiging zijn twee zaken die met stip bovenaan staan: het eerste punt is het opheffen van de productschappen per 1 januari 2014. Er moet daarom een organisatie komen die het Productschap Vee en Vlees vervangt. Hoe deze organisatie er uit komt te zien, welke taken die krijgt en hoe de samenstelling er uit ziet, zijn punten waar duidelijkheid over moet komen. Als het aan Zwanenburg ligt krijgt de primair producent een sterke stem in het geheel "De boer aan het roer."

Tweede punt is de politiek. De NVV wil snel kennis maken met de nieuwe staatssecretaris van Landbouw Sharon Dijksma. Een punt van onderhandeling blijft de vier dagen-eis voor groepshuisvesting van drachtige zeugen. De NVV wil dat net als in andere EU-landen, Nederlandse zeugen vanaf vier weken dracht de groep in moeten.

Laatste reacties

  • sturk

    De boeren moeten de varkens gezamelijk gaan aanbieden als een blok.Dan komt de het machtevenwicht pas terug en heeft de boer ook wat te vertellen n aar slachterij en supermarkt. Door de massa betere prijzen en meer mogelijkheden

  • pdenh1

    Het is een open deur om vast te stellen, dat ook de varkensmarkt een markt is van vraag en aanbod. Er bestaat een wanverhouding tussen de kostprijs van het varken en zijn opbrengstprijs. Geen marge of zelfs een negatieve. Kennelijk is er dus teveel aanbod t.o.v. de koopkrachtige vraag. Om tot betere prijzen te komen, is het noodzakelijk om het aanbod te verkleinen. Een niet gemakkelijke doch wel een noodzakelijke maatregel om tot lonende prijzen te komen.

  • sturk

    Het kan misschien een open deur zijn, maar door het samen gaan van de slachterijen (er zal in Europa nog meer overgenomen worden, dus minder afnemers ) Door zelf de varkens aan bloc aan te bieden ben je een grotere en belangrijkere speler en komen er meer mogelijkheden om druk uit te oefenen op de slachterijen en supermarkten om de spullen beter te verwaarden.Dit heeft niets met vraag en aanbod te maken.Deze zal altijd een deeel van de markt bepalen en een groot en klein aanbod ook. De meeste slachtreijen draaien te duur en zijn niet in staat om meer waarde te creeëren.Vion denk dat ze met arrogantie de markt kunnen besturen.Resultaat de slachterijen in Engl. worden verkocht de rest volgt. In Ned. brokkelt het ook verder af het eind is helaas nog niet bereikt. Verder wordt het slachtbedrijf weer losgekoppelt.Er zijn te weinig mensen die verstand van zaken hebben.Een visie die binnen 6 weken herroepen wordt. ( wat lange termijn.)

  • joannes

    Iedereen zoekt naar meer macht voor de boer maar de praktijk leert dat hoe groter de coöperatie hoe minder effectief: denk aan VION en ZLTO! Al bestaan ze al jaren en droomde ze de laatste jaren van EU dominatie, de gedroomde macht om boeren een keer een fatsoenlijke marge te bezorgen is nog steeds niet gelukt. Velen zijn ontevreden. Groot is misschien wel de grote handicap van deze organisaties. Ze zijn niet innovatief en vooral bezig met optimaliseren wat altijd gepaard gaat met standardiseren en schaalgrootte. Wanneer een VION de grote bedrijven promoot omdat dat schaalvoordelen opleverd is zij tegelijkertijd de vele kleine bedrijven aan het benadelen. En daarmee de diversiteit aan het wegdrukken. Een beleid wat automatisch naar overcapaciteit leidt en eenvormigheid.

  • anton1937

    Gezamelijk aanbieden van varkens lost de problematiek van de varkenshouderij niet op. Wel produceren wat de markt en de consument vraagt. Welzijnsvriendelijker en duurzamer varkens houden heeft de toekomst. De rest valt vanzelf af, mokken en morren helpt niet.

  • sturk

    Probleem bij Vion is, dat er teweinig mensen met verstand van zaken aanwezi zijn in de top. Het brokkelt alleen maar verder af. Dat er een visie aanwezig is die met 6 weken achterhaalt is. Ze niet kunnen luisteren te arrogant.Hun mensen niet tot slecht motiveren en al helemaal niet communiceren. (constante onzekerheid over baan behoud ) Het is geen kwestie van mokken bij de coöperaties moeten de ogen eens open gaan.( in deze vorm is de coöperatie een achterhaald economisch systeem )Welzijnsvriendelijk en duurzaam aan mijn hoela als het verderop in de kolom niet klopt te duur,dan laat de konsument het liggen voor de goekopere stromen.Lachende derde van Rooy Slacht nu al 40.000 varkens op na de 60 Waar denk U dat die varkens vandaan komen goed zo van de coöperatie

  • Janssen4

    @anton1937
    helaas kun je als boer geen varken uit de fabriek halen als de prijs goed is. uit u reactie is op te maken dat u niet uit 1937 komt. ik ben het eens met sturk eens. bij vion hebben de topmannen geen rechte rug. alleen maar mannen die ja knikken tegen de supermarkten. en tegen alle boeren vertellen hoe groot en machtig ze wel zijn. maar waar ze geen gebruik van druven te maken.

  • drientje

    Het is niet alleen VION, maar alle slachterijen laten de lomnen naar de retail hangen. Momenteel is er minder aanbod, en toch zakken de opbrengstprijzen of blijven met moeite gelijk. Kennelijk mag voedsel niet duur worden.

  • Cees Oostrom.

    Mischien is het beter als een aantal vleesvarkenshouders gezamelijk een slachterij kopen en zo hun vlees verwaarden.

  • mwhjanssen5

    zolang wij met zijn alle zo versnipperd en de meningen zover uiteen liggen lachen de supermarkten in hun vuistje. Boeren moeten eens leren samen te werken ipv mekaar als concurrenten te zien en dan kun je veel meer bereiken.
    Maken wat de consument vraagt is geen oplossing je kunt niet iedere dag je bedrijfsvoering en stallen aanpassen aan de grilligheid van de markt.

  • sturk

    Jan / febr is altijd slecht in de vleesbranche.De mensen hebben de dure maand dec. gehad geld is op bij doorsnee consument. Rond Pasen trekt het dan aan valt vroeg dit jaar weer moet ook meewerken.bovenstaande meneer heeft het goed samenwerken een andere oplossing is er niet tegen de machtige supermarkten / slachterijen op te werken alleen via een bolwerk. Bev. 'varkens gezamelijk aanbieden ' Iedereen kan zelfstandig blijven,dit hoeft echt niet zoveel te kosten. (jaarafspraken ) Dwing de slachterijen tot innovatie en minder kosten.

Laad alle reacties (7)

Of registreer je om te kunnen reageren.