Varkenshouderij

Achtergrond 154 x bekeken 3 reacties

Meer dan een bord aan de straat

In klein collectief het imago verbeteren is kansrijk, maar met groot afbreukrisico.

Veel varkenshouders zijn het spuugzat de paria’s van de maatschappij te zijn. Het zijn hardwerkende ondernemers die volop investeren in innovatie en dierenwelzijn en die de consument goedkoop voorzien van smakelijk vlees. En dan horen ze alleen maar dat de stallen te groot zijn en dat de dieren in donkere hokken opeengestapeld zitten.
Dat steekt. En niet zo’n beetje ook. Vooral ook omdat het beeld dat de burger van de sector heeft heel anders is dan de werkelijkheid. Die burger weet wel dat de tijd van Ot en Sien voorbij is. Maar hij associeert de sector nog steeds met de huisvesting uit de zeventiger jaren, niet met de moderne houderij.
Lang borrelde dat ongenoegen ondergronds. Varkenshouders kropen in hun schulp. Daar kwam een jaar of drie geleden verandering in. Er kwamen zichtstallen, het Weekend van het Varken werd georganiseerd en de eerste ondernemers organiseerden niet één open dag, maar twee. Een voor de vakgenoten, en een voor het publiek.
Nu is er een nieuw initiatief. In de gemeente Peel en Maas, een zwaartepunt van de varkenshouderij, organiseren 30 middelgrote tot grote varkenshouders zich in het Varkensgilde. Ze willen lokaal werken aan draagvlak en de dialoog met de burger aangaan.
Op zich is het een heel goede zaak dat 30 boeren het eens zijn over een koers en geld steken in imagoverbetering. Iedereen straks een bord met daarop ‘Varkensgilde’ aan de straat is echter niet genoeg. Als zo’n collectief echt wil werken, moeten er eisen gesteld worden aan de deelnemers. Iedereen moet werken volgens de wettelijke normen. Eén schandaal onder de deelnemers en alle moeite is vergeefs.
Liefst liggen alle bedrijven er bij als een plaatje. Daarnaast moet elke deelnemer af en toe tijd vrijmaken om groepjes burgers, liefst leerlingen van de basisschool, te ontvangen en ermee in gesprek te gaan. Dan genereer je draagvlak. Dan kan het ook erg snel gaan, want met 30 bedrijven in een klein gebied heb je veel impact.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Mathee Kamp

    Ik ben het helemaal eens met Robert. We moeten dergelijke initiatieven koesteren. Ze verdienen steun vanuit de sector. Alleen als heel veel bedrijven daadwerkelijk de schouders zetten onder het uitdragen van een sectorboodschap en daar dus echt energie, tijd en geld aan gaan besteden kunnen we het tij keren en hernieuwd draagvlak vinden voor de varkenshouderij. Leun dus niet achterover en denk dat doet een ander wel, maar ga zelf aan de slag. Zorg dat je je bedrijf op orde hebt, hier trots op kunt zijn en neem de moeite om die trots naar anderen over te brengen. Gewoon dichtbij, in je straat, je omgeving, de kinderen van de basisschool in je dorp. Ik heb zelf ervaren hoeveel interesse en begrip er in de maatschappij is voor de varkenshouderij als je gewoon met mensen in gesprek gaat. Bovendien verrijkt het je leven. Succes ermee. Allemaal aan de slag!

    Mathee Kamp

  • no-profile-image

    Marc van der Sterren

    Precies Robert. Boeren moeten niet zo vaak roepen dat de consument geen benul en ongelijk heeft. Ze moeten juist luisteren naar wat hun klant wil.

  • no-profile-image

    Buurman

    Leuk wanneer je met een zelf gecreëerde job en vooral projectsubsidies een ton per jaar kunt verdienen. Vervolgens boeren aansporen om de bevolking te paaien en dat vooral er maar even voor niks bij te doen. Doe mij maar de boer die van nature zijn laarzen aan heeft en laat hem met collega's verdere initiatieven ontplooien. Alle anderen hebben allen in eerste instantie eigen belangen. Niets mis mee, maar hou het duidelijk en maak de boer transparant waar al het projectgeld blijft.

Of registreer je om te kunnen reageren.