Varkenshouderij

Achtergrond 113 x bekeken

‘In de pr is het misgegaan’

ISN-directeur Torsten Staack wil dat de Duitse varkensector deze zomer zijn eigen pr-bureau heeft. ‘Evenredig met de groei van de varkenshouderij is de acceptatie onder burgers voor de sector afgenomen, de laatste jaren.’

Torsten Staack is sinds oktober vorig jaar als directeur hoofdverantwoordelijk voor de uitvoering van het beleid bij de Interessengemeinschaft der Schweinehalter Deutschlands (ISN). Hij maakt zich zorgen over het begrip onder burgers voor de sector. ,,Evenredig met de groei van de varkenshouderij is de acceptatie onder burgers voor de sector afgenomen de laatste jaren.”
Het doel is om deze zomer, samen met het Deutsche Baurnverband (DBV) en het Zentralverband der Deutschen Schweineproduktion (ZDS), een pr-bureau voor de varkenshouderij op te richten. Dat bureau moet een centraal aanspreekpunt vormen voor alle Duitse media die wat willen weten over de sector. Staack: “Artikelen in toonaangevende kranten zijn vaak feitelijk onjuist. Dat bleek onlangs weer tijdens de dioxinecrisis. De mensen van het bureau moeten met verstand van zaken de pers te woord staan, zodat de berichtgeving klopt en burgers zich geen onjuist beeld van de sector gaan vormen.”

De bedoeling is ook dat juist varkenshouders vaker het woord gaan voeren tegenover de media. Staack: “De burger wil graag een gezicht zien en in de stal kijken. Een tweede taak van het op te richten persbureau is varkenshouders bij een persoptreden terzijde te staan en de media te begeleiden naar een bedrijf dat geschikt om hun bericht of opname te maken.” Staack verwondert zich over het feit dat vlees aan de meest uiteenlopende eisen moeten voldoen maar dat niemand daarvoor wil betalen. De consument moet dat gaan inzien en beter honoreren. Nog een reden waarom pr zo belangrijk is, aldus Staack.
Er is overleg met partijen uit de periferie om mee te betalen aan het bureau. Of dat ook gebeurt, is nog onzeker. Het nadeel van meer partijen die meebetalen is volgens Staack dat zij ook willen meebeslissen in de uitvoering.

Groei is niet meer vanzelfsprekend

Een voortvloeisel uit de maatschappelijke discussie is de vraag hoe de sector zich verder moet ontwikkelen. Staack vindt dat groei niet meer per definitie het antwoord is op de vraag hoe en bedrijf verder moet. “In een regio waar nog alle ruimte is en een boer een vergunning krijgt, is groei prima. Maar in het geval de veedichtheid in een gebied hoog is en er veel weerstand is tegen verdere uitbreiding, is verder groeien bedenkelijk. Wij willen deze ondernemers, met hulp van een externe partij, alternatieven tonen voor het bouwen van weer een nieuwe stal.”
Staack heeft op zich niets tegen megabedrijven. Hij plaatst wel enkele kanttekeningen bij het onstaan van heel grote bedrijven. “Het is steeds lastiger om te weerleggen aan buitenstaanders waarom een bedrijf zo groot moet worden. Daar komt bij dat door die grote bedrijven de maatschappelijke discussie zich nog sterker toespitst op varkenshouderij.”

Deze week staat op de Varkenshouderij-pagina’s in Boerderij een interview met Staack. Verder verklaren de varkensvakbonden in België, Duitsland en Nederland in Boerderij hoe zij hun doelen willen bereiken.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.