Varkenshouderij

Achtergrond 169 x bekeken 9 reacties

Wie betaalt dat?

Tönnies in Duitsland slacht steeds meer varkens, ook uit Nederland. Transport kost echter veel geld.

De afgelopen tijd heb ik een paar keer het laden van vleesvarkens bekeken. Twee vrachten moesten naar Tönnies in Rheda-Wiedenbrück (D.). De chauffeurs klaagden steen en been over de lange wachttijden bij deze grootste slachterij van Europa. Ik ben eens even aan het rekenen geslagen en heb de export vergeleken met leveren in Nederland.

Leveren in Nederland

Een vrachtwagen vertrekt om 6.30 uur van huis en arriveert om 7.00 uur in bijvoorbeeld Bentelo (Ov.) om daar 180 varkens te laden. Na het laden en koffiedrinken vertrekt de wagen om 9.30 uur en arriveert om 11.00 uur in bijvoorbeeld Druten. Wachttijd 15 minuten, lossen, reinigen en ontsmetten kost anderhalf uur. Rond de klok van 14.30 is de wagen weer op de thuisbasis. Totale tijd is dan acht uur maal de kosten per uur voor chauffeur en vrachtauto van €75. Dat betekent dat de totale transportkosten €600 bedragen.

Leveren in Duitsland

Dezelfde wagen, maar nu moeten de varkens worden gelost in Rheda-Wiedenbrück bij de firma Tönnies. Vertrek uit Bentelo weer om 9.30 uur. Aankomst bij de slachterij om ongeveer 12.30 uur. Dan komt de ellende. Chauffeurs geven te kennen dat de wachttijd tussen de vier en acht uur bedraagt. Soms staan er wel 100 vrachtwagens in de rij. We nemen vijf uur wachttijd. Na lossen, reinigen en ontsmetten kan de auto om 19.00 uur huiswaarts, alwaar hij om ongeveer 22.00 aankomt. De totale werkdag is dan 15,5 uur.

Verschil in transportkosten

De totale kosten voor transport naar Rheda-Wiedenbrück zijn 15,5 maal €75 is €1.162,50. Het verschil met lossen in Druten is dan €562,50 ten nadele van Duitsland. Per varken is het verschil in transportkosten dan €3,13. Voor een varken van 90 kilo is dat bijna 3,5 cent extra kosten per kilo geslacht-gewicht. Ik vraag mij af wie voor deze kosten opdraait. De transporteur, de handelaar of de varkenshouder. Ik ben benieuwd.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Gradje

    Nou ik denk dat elke transporteur er voor tekent voor 75 € per uur stil te staan, ga hier maar niet van uit dat ze dat ook in rekening kunnen brengen.

  • no-profile-image

    Varkens

    Kun je nagaan hoe slecht Vion het vlees kan verkopen/verwaarden!

  • no-profile-image

    Jan

    Martin, levende export naar duistland gaat bijna nooit per uur maar voor een vaste prijs, tussen de 700 en 800 euro voor 190 vleesvarkens. Als een chauffeur moet wachten is dit niet voor de boer. Het is voor Tönnies goedkoper om de varkens op de wagen te laten wachten dan stalruimte bij bouwen.

  • no-profile-image

    Transporteur

    Wie wil er 75 euro per uur geven voor de vracht??????????? Bij geschetst voorbeeld naar Druten ZONDER retourvracht blijf je steken op een uurloon tussen de 35 en 40 euro volgens het uitbetalingsschema van VION op basis van postcode!! De helft dus. Bij wie kan ik laden voor 75 euro in het uur?? Graag antwoord.

  • no-profile-image

    jonge

    Ik zou willen pleiten dat transporteurs de varkenshouders op dit moment moeten bijbetalen om de varkens op te halen! Wij leiden toch immers ook verlies....kunnen we het samen dragen....onder het motto samen werken samen leven....en samen het verlies lijden.

  • no-profile-image

    Jonas

    Die 3,5 cent wordt betaald door de Duitse slachterij, die betalen nl. meer voor de varkens dan Nederlandse slachterijen, en dat scheelt nog wel iets meer dan 3,5 cent.

  • no-profile-image

    Boer jan

    De transporteur wil er 1 keer geld bij doen, daarna zegt hij ook een boterham te moeten verdienen. De varkenshouder weegt geregeld af wat voor hem beter is, Duitsland of nederland (de meeste vlv-houders kijken niet wat de kilo prijs is, maar wat eruit wordt betaald.) Dus het antwoord is de Duitse slachterijen betalen liever een paar cent meer dan nu al grote ontvangsten te realiseren. P.S. heeft ook te maken met vwa, die beginnen pas om 7.00 waardoor de vlv pas om 11.00 in Duitsland kunnen zijn.

  • no-profile-image

    Eric

    Niet te dramatisch allemaal... Bentelo-Rheda Wdb. 1 uur laden en 1 uur lossen o.b.v. leeg retour = ca. € 475,--. Als er dan tussen € 700-800 betaald wordt, worden de extra wachturen rijkelijk betaald, laat staan bij € 1100 zoals in een voorbeeld genoemd. Vergeet niet dat laden en lossen 24u per dag kan, dus kosten van stilstand zijn er verder niet.

  • no-profile-image

    peter

    Naar druten zou deze auto 230 varkens mogen vervoeren,waarom is daar niet mee gerekend?

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.