Varkenshouderij

Achtergrond 223 x bekeken 7 reacties

'Angstige' voerfabrikanten

FarmFocus wil minder kosten in de kolom bereiken. Dit kan bijvoorbeeld door minder ‘ongevraagd’ advies van erfbezoekers.

Tot op heden is alleen ForFarmers deelnemer aan FarmFocus, het initiatief van Johnny Hogenkamp. Deelnemende varkenshouders krijgen nu van deze voerfabrikant geen twaalf bezoeken per jaar meer, maar vier. Deze besparing levert een bonus op van €3 per zeug en €0,30 per gemiddeld aanwezig vleesvarken. De bonus is mogelijk doordat de voerfabriek minder geld kwijt is aan bedrijfsbegeleiding.

Geheimzinnig

Momenteel zijn er drie voerfabrieken die een pilot uitvoeren met een aantal klanten. Welke voerjongens dit zijn wil FarmFocus niet vrijgeven. De voerbedrijven willen gedurende de pilot niet in de publiciteit komen. Op zich is dit een vreemde situatie. Welke angst zit er bij de voersector? Is het project FarmFocus iets waarmee zij niet geassocieerd willen worden?

Greep op de klant

De oorzaak van de zeer geringe deelname van voerfabrikanten ligt waarschijnlijk heel ergens anders. De voerfabrikanten zijn gewoon bang om hun greep op klanten kwijt te raken. Door iedere vier weken lijfelijk aanwezig te zijn bij de varkenshouder probeert de voerfabrikant om de boer min of meer afhankelijk te maken van hem. De varkenshouder krijgt twaalf keer advies waar hij niet om gevraagd heeft. ‘Ongevraagd advies is geen advies’.

Minder advies en voerprijs omlaag

Die acht of twaalf keer per jaar dat de erfbezoeker bij de boer op de stoep staat, kost gewoon geld. Dat zit verrekend in de voerprijs. Dat varieert voor zeugenvoer tussen de €0,50 en €1,00 per 100 kilo en voor vleesvarkensvoer tussen de €0,25 en €0,50 per 100 kilo. Dat geld kan de varkenshouder zich beter besparen door een lagere voerprijs. Heeft hij echt advies nodig, dat kan hij het inkopen en krijgt hij ook advies waar hij waarschijnlijk echt iets mee doet.

Voerjongens moeten niet zo bang zijn. Als zij goed voer leveren tegen een ‘juiste ‘ prijs en het juiste advies en begeleiding, dan blijft de varkenshouder echt wel klant. Waar wachten de voerjongens nog op. Iedereen heeft belang bij renderende varkensbedrijven.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    K.i.s.s.

    Het is zo simpel als geschreven is en als je als afnemer van voer ook nog eens de 100% samenstelling krijgt (100%transparantie) dan kunnen we gezamelijk leren op je eigen bedrijf wat voor grondstoffen welke uitwerking heeft in je eigen situatie. Want welke verkoper voorlichter van voer krijgt de exacte samenstelling mee om met de klant te overleggen. (geen 1) Dat is nog eens l voorlichting geven.

  • no-profile-image

    insider

    Korrekt artikel, ik durf nog verder te gaan. 80% van de voervoorlichters weten absoluut niets van voersamenstellingen. Ze worden bewust dom gehouden door het management. Want problemen of resultaten moeten altijd gezocht worden in klimaat /gezondheid/ genetica.
    Ik vind het een wonder dat de voerfabrieken dit al 25 jaar volhouden. Maar het zegt nog meer over veel boeren 'ondernemers'

  • no-profile-image

    Jopiesnel

    Waar ook op is te besparen en t.o.v. de overheid sterker voor de dag te komen is de dubbele belangenbehartiging,LTO versus NVV.Ze lopen voor de zelfde dingen naar Den Haag en steken dezelfde energie in belangenbehartiging in `t veld,daarbij opgeteld de de beide contributies is `t eigenlijk te zot voor woorden dat deze twee partijen elkaar niet kunnen vinden. Johnny zet ze allebei in de showroom en laat ze er niet eerder uit totdat ze een eenheid vormen,dubbele belangenbehartiging en tegen elkaar uitgespeeld worden door de overheid kost altijd geld.

  • no-profile-image

    Bam

    Inderdaad, zoals ik eerder al las is het samenwerken of doodgaan. Dit geldt niet alleen voor boeren maar ook voor hun belangenbehartigers!

  • no-profile-image

    Varkenshouder

    Er zijn twee belangenbehartigers, de ZLTO en de NVV. De ZLTO voor zich zelf en de NVV voor de varkenshouders! Wat denk je waarom de NVV is opgericht?

  • no-profile-image

    j.r.

    onzin en noodzaak, het moment bepaald !!

  • no-profile-image

    We

    Pilot ! Kolom ! Proef ! Belangenbehartiger !
    Ongelooflijk !
    Elke ondernemer kan door goed te praten/onderhandelen met zijn leveraciers dit toch zelf bepalen?
    De beste klanten voor een voerleverancier zijn degene die wel betalen en niets afnemen.
    Je kan iets eenvoudigs ook ingewikkeld maken.

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.