Varkenshouderij

Achtergrond 62 x bekeken

Duurzamer voedsel op serieuze markt

De ontwikkeling rond duurzamer voedsel gaat in de versnelling. En de vraag naar zulk voedsel groeit, schrijft Gijs Kuneman, directeur van CLM Onderzoek en Advies.

Ondanks economisch zwaar weer lijkt het wel of de ontwikkeling rond duurzamer voedsel juist in de versnelling gaat. Een serieuze markt voor duurzamer producten komt dichterbij.

Op regionale schaal krioelt het van de activiteiten die consumenten en producenten dichter bij elkaar brengen. Nationaal maakt minister Verburg werk van duurzaam voedsel. Op EU-niveau zijn verwerkers, supermarkten en Europese Commissie een stevig traject gestart gericht op verduurzaming van consumptie en productie.

Ook Nederlandse voedingsbedrijven en supermarkten werken voortvarend verder aan duurzaamheid. Rondom varkensvlees lijkt het zelfs een heuse wedloop: Jumbo kwam het eerst met tussensegment, AH zet gangbaar varkensvlees geheel uit de schappen in 2011, en Super de Boer haakt ook aan. Achter de schermen werken cateraars, voedingsbedrijven en groothandel aan lager gebruik van grondstoffen. Grote afnemers als Heineken, SuikerUnie en Unilever werken in Flevoland samen met boeren aan duurzamere akkerbouw in het project Veldleeuwerik.

Maar het slaagt alleen als de marktvraag komt en blijft – en ook hier daarover zijn hoopvolle signalen. Voor de consument moet de keuze voor duurzaam simpel zijn. Een koepelmerk zoals Puur & Eerlijk van AH helpt daarbij. In het Platform Verduurzaming Voedsel heeft de voedselbranche ook afgesproken om naar een transparant waarderingssysteem toe te werken.

Tweede punt, als de consument geen goedkoper bulkproduct meer vindt, kiest hij vanzelf voor duurzamer. Zo werkte dat bij de scharreleieren. Zo werkt dat nu bij Plus, die alleen nog Fair Trade-bananen aanbiedt. En zo gaat dat werken bij het tussensegment varkensvlees bij Albert Heijn. Het tussensegment wordt steeds meer de basis.

Als dit zo doorzet, daar reken ik op, ontstaat een flinke trekkracht uit de markt voor meer mens-, dier- en natuurvriendelijke producten. Die toenemende vraag biedt kansen voor vooruitkijkende consumenten, verwerkers en boeren.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.