Varkenshouderij

Achtergrond 194 x bekeken 8 reacties

Puntensysteem AH project

De partners in het Beter Leven-project voor Albert Heijn denken aan een puntensysteem voor dit project.

Dat zei Bert van den Berg, beleidsmedewerker van de Dierenbescherming op een bijeenkomst in Sterksel. Vion bevestigt dit.

Varkenshouders zouden aan een minimum aantal punten moeten voldoen om binnen dit project te kunnen produceren. Van den Berg meldde op de bijeenkomst over Comfortclass bij Praktijkcentrum Sterksel dat er binnen enkele weken meer details bekend zullen worden. "We zijn nog aan het fine tunen." Volgens Van den Berg gaat het project van start met een aantal pilotprojecten. Vion bevestigt dit. “Het is de bedoeling dat er kaders worden gesteld. Die worden met een zekere mate van vrijheid in gekleurd”, aldus Marc van der Lee van Vion.

Van den Berg lichtte wel een tip van de sluier op. Het streven is naar grotere groepen van dieren die worden gehuisvest in hokken met meer functieruimtes (voer, rust, mest, afleiding). De groepsgrootte zou kunnen variëren van 20 tot 60, of nog groter. Veel waarde hechte de dierenbescherming ook aan afleidingsmateriaal. Van den Berg: "Je kunt denken aan een strobak of iets vergelijkbaars."

Volgens de Dierenbeschermingsmedewerker zal er in de kraamfase voorlopig nog niet veel veranderen binnen dit project. Wel is het een streven om de zeugen vlak voor het kramen nestelmateriaal ter beschikking te stellen. Dat zou kunnen in de vorm van stro of ander materiaal. "We willen dat eerst uitproberen en onderzoeken of het de moedereigenschappen van de zeugen ten goede komt."

Als het om diertransporten gaat zou de maximale transportduur voor biggen maximaal 4 uur mogen zijn en voor vleesvarkens maximaal 6 uur. Voor de biggen denkt de Dierenbescherming op termijn over te kunnen schakelen naar transporten in geklimatiseerde wagens.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Willie van Gemert

    Het prijsschieten is begonnen de lat wordt veel te hoog gelegd.Ondernemers die mee willen doen laat een onafhankelijke betrouwbare instantie de extra kosten en marge vaststellen en leverings overeenkomst.Weest vertrouwt maar vertrouw niemand.

  • no-profile-image

    Teun

    Ik zie mogelijkheden.Leg de lat inderdaad zo hoog dat de zwaar gefinancierde varkensfokkers hier niet aan kunnen voldoen. Dat geeft de kleinere maar goed willende varkensfokker de kans om een product te fokken waar hij meer marge mee kan maken. Deze marge moet echter langdurig duidelijk zijn. Niet van die waardeloze contracten voor een jaar. Garanties voor beide partijen.De grootschalige fokkers kunnen dan voor de Europese c.q. wereldmarkt fokken.---- Dat puntensysteem kan een kans zijn. Toon je goede wil aan de consument. Dit is interessant in kader van de discussie Foodlog.

  • no-profile-image

    Mark

    John,

    Wanneer wij al die varkens nog bij elkaar in een cluster willen plaatsen, kunnen we beter al die varkens in oost europa gaan houden. Geen regels, gewoon verder zoals we het altijd doen. Met de beste zorg voor het dier.
    Misschien moeten wij eens gaan vragen wat het de samenleving waard is wanneer wij vertrekken. Uitkopen en het geld meenemen naar elders.

  • no-profile-image

    john

    ik ben niet zo van het oost-europa ik ben meer van het vraag gestuurd produceren ah vraagt om een miljoen varkens per jaar en daar wil ik best een deel van maken, ik kan het niet alleen dus moeten we het samen doen... en voordat we de eisen op laten leggen door ah en vion moeten we zelf een goed aanbod hebben en daarnaast zien te voorkomen dat een andere partij het wel voor 5% marge doet want dan hebben we nog niets bereikt

  • no-profile-image

    handelaar

    Aan elk puntje hangen we een prijskaartje daar mag de dierenbescherming ze voor kopen!!
    Waarom bouwen die dierenbeschermers zelf geen stal en kopen ze zelf geen vrachtwagen en varkensrechten zonder subsidie natuurlijk!! Reken ons het kostenplaatje eens voor aan de supermarkten, kijken hoe lang jullie dit volhouden!! Waarom doen jullie dit niet dierenbeschermers want daar kunnen de varkensboeren van leren want die zijn dom, dieronvriendelijk, stoppen ze vol medicijnen en hebben en uitstoot van een chemische fabriek!! Ga zelf een stal bouwen en lever aan vion en AH

  • no-profile-image

    john

    rare sector hebben wij... wij laten ons eisen opleggen door mensen die onze producten niet kopen.. ik ga toch niet zeggen dat alle ferrari's paars moeten worden omdat ze anders niet voldoende opvallen. Maar toch bied dit kansen.. er zijn voldoende varkenstallen die nog verbouwd moeten gaan worden. zorg dat je zo snel mogelijk 300 000 plaatsen geclusterd hebt met een 200 tot 300 boeren. wijs twee of drie sterke onderhandelaars aan die mee aan tafel gaan zitten. en zorg dat je er de KOSTPRIJS + 10% marge uithaalt. beter voor boer, dier en klant.

  • no-profile-image

    Harm

    Han,
    GROOT GELIJK. IKB was eens ook een meerwaarde. Nu is het gemeengoed. De boer investeerd in de hoop dat ie iets meer krijgt voor zijn produkt. Uiteidelijk is het gemeengoed en zit je weer met hetzelfde probleem. Doe het daarom rustig, stap voor stap. Kijk naar de elektrische apparaten, daar voegen ze telkens een kleine noviteit aan toe, zodat de mens het toch weer wil hebben, zonder dat de oude versleten is. Ga dus met die punten zodanig om, dat er ieder jaar met een simpele, weinig kostende maatregel weer een extra punt te halen valt. Zo breng je ieder jaar weer wat nieuws op de markt.

  • no-profile-image

    Han

    Zo ik het lees, moet het mogelijk zijn dat iedere varkenshouder binnen afzienbar tijd aan de eisen kan voldoen. Dit tot grote tevredenheid van de boer en de retailler. De retailler ziet een TE groot aanbod, dus LAGE prijs en de boeren denken dat ze u alleemaal die extra prijs vangen. Hoe maf kan de sector zijn!!!
    Mijn advie is en blijft >bindt je als producent aan een retailler< en wel zo dat je samen de hoeveelheid bepaalt en de vereiste prijs om het >sleciale< product te maken. Maak er geen nieuwe bulk van!!!

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.