Varkenshouderij

Achtergrond 564 x bekeken 2 reacties

Auto’s bouwen in Hongarije

Hongarije timmert weer aan de weg. De auto-industrie wordt er steeds belangrijker.

De financiële crisis heeft enorme schade aangericht in Hongarije. En nog steeds is het afzien. Maar er zijn nu ook positievere berichten. De auto-industrie groeit snel in Hongarije, met name de topmerken Mercedes en Audi hebben grootse plannen. Mooie, snelle auto’s is een van mijn hobby’s. Dus ben ik er trots op dat deze mega-industrieën naar Hongarije komen.

Audi gaat investeren

Audi gaat €900 miljoen investeren in uitbreiding van haar fabrieken in Győr, 200 hectare grond is er al voor aangekocht. Audi Hongarije stond tot nu toe bekend om de productie van 850.000 dieselmotoren per jaar. Met de nieuwe fabriek is het de bedoeling om jaarlijks 125.000 Audi’s te produceren, met name de nieuwe A3 en de Audi TT (die laatste werd al hier gemaakt). De nieuwe fabriek gaat werk bieden aan 1.800 extra mensen. In totaal werken er straks 15.000 mensen gelieerd aan Audi-fabrieken.

Mercedes bouwt nieuwe fabriek

Mercedes bouwt nu een nieuwe fabriek in Kecskemét, een halfuurtje rijden van ons. Een investering van €800 miljoen, om vanaf 2012 jaarlijks 100.000 stuks van het A- en B-type te bouwen. Deze vestiging gaat werk geven aan 2.500 mensen, waaronder 200 Duitsers. Er is gekocht op de toekomst: een bouwblok van 440 hectare is niet misselijk.

Suzuki en Opel

Suzuki bouwt 300.000 auto’s per jaar, en heeft sinds haar start in Hongarije meer dan 1 miljard euro geïnvesteerd en bood direct werk aan 5.500 mensen.
Opel gaat €500 miljoen in Szentgotthárd investeren: zij bouwen straks 500.000 motoren per jaar. Enkele jaren geleden ging het gerucht dat BMW ook wilde starten in Hongarije, maar daar braken destijds stakingen om uit in hun Duitse fabrieken. Dat plan is toen (tijdelijk?) in de koeler gezet.

Toeleveranciers groeien ook

Ook de aanverwante industrie groeit hard in Hongarije. Bosch is leverancier van allerlei elektrische en motorische onderdelen. Het heeft vijf productielocaties in Hongarije en 6.000 man in dienst. En de bandenboys zijn sinds enkele jaren ook volop actief in Hongarije. Het Koreaanse Hankook produceert met 1.300 man zo’n 10 miljoen banden per jaar. Bridgestone, die sinds 2008 hier actief is, heeft een supermoderne fabriek voor de duurdere high-performance-banden. Een investering van 200 miljoen euro, zodat 200 mensen per dag 8.000 banden produceren. Ook Michelin heeft een grote fabriek in Hongarije.

Infrastructuur voor de auto-industrie

De randvoorwaarden voor de grote autofabrieken zijn blijkbaar erg interessant om in Hongarije volop te groeien. Behalve de subsidies is ook de infrastructuur erg belangrijk. Er zijn veel en goede autosnelwegen naar alle omringende Europese landen en van daaruit verder West-Europa in. En voor de Hongaar is het ook prima. Met een snelle vierwielaangedreven Audi TT in combinatie met een stel brede high-performance-sloffen van Bridgestone eronder kan gewoon niets meer fout gaan als de gemiddelde Hongaarse coureur volgas door een flinke ‘blinde’ bocht knalt. Behalve dan die oude IFA-vrachtwagen, die met 70 kilometer midden in die onoverzichtelijke bocht een afgedankte Lada met aanhangwagen volgeladen met oude banden inhaalt... Boem!

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Patrick

    Ronald naar aanleiding een schreinend verhaal die ik deze avond vernam wil ik hier toch eens op reageren.
    Wat je daar schrijft klopt maar of het allemaal zo proper en sneu is zoals is voorgesteld weet ik zo nog niet.
    Audi : Enkele maanden geleden hebben ze de Hongaarse regering twee messen op de keel gezet naar belastingsvoordelen toe enz .
    Mischiens wel goed voor de werkgelegendheid maar of de rest veel extra geld in de economie brengt is nog wat anders. Mercedes is een goede zaak voor de reeds jaren in Kescemet gevestigde immomaffia de immoprijzen zwieren er de pan uit goed voor die eigenaars slecht voor de ontwikkeling steden enz want dit zijn extra investeringsopwaarderingen voor het volk van die streek die oa willen bouwen.
    Ik zal u niet tegenspreken die zorgen voor werk maar de rest ik ga over naar dat schreinend verhaal van deze avond.
    Die buitenlandse industrielen waarom komen die ook naar hier waarom lonkt een land als Hongarije ? Doodeenvoudig ze hebben een vrijgeleide in hun sociale uitbouw afdanken gaat probleemloos en als er wat minder werk is dumpen ze wel enkele % van hun personeel voor een tijdje betalen hoeven ze even niet en die komen wel terug als het nodig is. Zo zag ik deze avond een schreinend verhaal een wel ,,kutya" strategie van een buitenlands bedrijf in Godollo de vraag remt wat af de productie loopt wat terug en zonder boe of ba mogen enkele dames een maand of 2 zonder loon thuisblijven uitzichtloos want alles word op losse schroeven gezet geen afdanking geen stempelgeld enkel wat ocmw ondersteunend een schamelachtig bedrag , moet niet veel gebeuren of het gezin kan eten gaan zoeken als straathonden. Moraal van mijn reactie allemaal mooie schijn maar bij het minste is Hongarije een sociaal kerkhof rijker.

  • no-profile-image

    W.A

    @Patrick, laat die mensen nu maar bij Audi enz. gaan werken! Hebben ze geen tijd meer om op de Mtz te gaan zitten, kunnen wij (Jij en ik) mooi die grond van ze pachten....
    En die asociale manier van met personeel omgaan is inderdaad nog een geluk voor ons,kunnen wij door ons fatsoenlijk te gadragen ook nog wat personeel vinden. In de landbouw.
    Gr.

Of registreer je om te kunnen reageren.