Varkenshouderij

Achtergrond 73 x bekeken 7 reacties

Onrust over stahoogte dieren tijdens transport

In de veehandel en veetransportsector is grote onrust ontstaan over de aanpassing van de Beleidsregels dierenwelzijn.

De aanpassing behelst regels voor de stahoogte van de dieren. De regels zijn 1 juli ingegaan. Voorman Piet Thijsse van de veehandel spreekt zijn verbazing uit over de nieuwe regels. "Wij wisten hier niets van. Normaal worden deze zaken van tevoren overlegd."

Eenzelfde reactie komt van de veetransporteurs, Saveetra. Volgens Saveetra hebben de nieuwe regels tot gevolg dat een flink deel van de bestaande veewagens niet meer voldoet aan de eisen.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Een bezorgde burger

    Nederland is volgens de regelgevers een eiland in Europa, en mag best extra eisen opgelegd krijgen t.o.v. de concurrerende landen, volgens LNV-beleidsmedewerkers. Volgens mij krijgen die medewerkers bij LNV steekpenningen van de PvdD. Dat kan toch bijna niet anders, bij zoveel onzinnige regelgeving. Mijn voorstel is om alle medewerkers bij LNV door de AIVD eens extra te laten screenen. Kijken wat daar uit komt.

  • no-profile-image

    Een bezorgde burger

    Door deze invoering eens zoveel vrachtauto's en dus verdubbeling van de transportkosten. Miljoenen euro's extra kosten voor heel veehoudend én slachtend Nederland.... Een minister voor Landbouw...? Meer dan de helft van de het Nederlandse handelsoverschot is afkomstig van de agrarische sector. Nog even zo doorgaan met deze zinloze regelgeving, en Nederland gaat failliet. Ziet dan echt niemand dat daar in Den Haag? Nee, het is politiek bij de dag, stemmingmakerij en iedere stemmer proberen te winnen door populisme. Ongetwijfeld zal de wal het schip gaan keren, maar dan is het wel te laat. Een nieuwe vloot bouwen in woelig water, terwijl alle andere boten door dat water blijven varen wordt vrij lastig. Ben je er nog bij...? Verburg, je gaat de geschiedenis in als de Minister die het meest contra-productief was. Dat is nog eens meedenken!

  • no-profile-image

    J

    De boer betaald het gelag......
    Transport slachtkoeien kan zomaar met 15 euro/stuk gaan stijgen....

  • no-profile-image

    boer

    die 15 euro is niet zo erg als er nog maar mensen zijn die ze willen vervoeren de meeste veerijders
    worden gek van alle regels in dit land
    dus als er geen veerijders meer zijn moet je alles zelf weg brengen
    naar de veemarkt of slachthuis
    dan merk je hoe een gekken huis het is in dit land als het zo door gaat blijft er geen veerijder over

  • no-profile-image

    diezel

    Gaan ze dit ook bij mensen invoeren ? Dubbel deks bus - Dubbeldeks trein - Dubbeldeks vliegtuig 20 cm boven de kruin van de grootste passagier ? Ik zit liever in een veeauto naar spanje dan in een bus ! Dit gaat te ver mensen van kantoor , jullie draven door !!!!!!

  • no-profile-image

    centje

    Zal me ook helemaal niets verbazen dat vion/cov hierachter zit. Ze kunnen nauwelijks voldoende varkens krijgen hier omdat steeds meer varkenshouders de verstandige keuze maakt om te exporteren. Gelukkig hoorde ik dat de eisen voorlopig niet doorgaan, vanwege de enorme kapitaalvernieging en totaal niet haalbare eisen, niet te spreken over draagvlak

  • no-profile-image

    jopiesnel

    zal VION goed uitkomen,minder varkens per wagen op lange afstand, kosten per dier te hoog blijven ze vanzelf in Nederland

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.