Varkenshouderij

Achtergrond 76 x bekeken 2 reacties

Kostprijsacties

Supermarkten stunten al zolang ze bestaan met prijzen. Ze kiezen daarbij het liefst voor producten met een hoge omloopsnelheid zoals zuivel, bier en vlees.

Het gevolg is dat melkveehouders en vleesproducenten nu onder de kostprijs worden uitbetaald.

Dit is uiteindelijk voor de gehele sector slecht, zeker wanneer supermarkten serieus zijn wanneer ze zeggen in te zetten op duurzame en lokale productie. Duurzaamheid en lokale inkoop in een land waar loonkosten nu eenmaal hoog liggen, kost geld. Toch moeten boeren verder kijken dan vooroordelen over een inhalige supermarkt. Zestig procent van het vlees wordt via de supermarkt afgezet, en een goede band blijft noodzakelijk. Ook ligt de verantwoordelijkheid niet bij supermarkten alleen. Volgens statistieken daalde in juni de bierprijs met 3 procent dankzij prijsacties. Dat was de grootste daling in zes jaar tijd.

Toch hoort niemand Heineken klagen. Feit is dat de voedingsconcerns met supermarkten onderhandelen over welke inkoopprijs samengaat met acties. Het zijn partners: door de prijs tijdelijk te verlagen hopen ze meer te verkopen. Of dit bij een productgroep als vlees ook daadwerkelijk werkt is de vraag. Mensen kunnen niet plotseling vier gehaktballen of biefstukjes opeten. Maar boeren zouden er beter aan doen niet alleen de supermarkten aan te spreken op prijsacties.

Agrarisch Dagblad

Laatste reacties

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Toevallig hoorde ik het geluid dat in Nederland voor een vat Heineken €100,- betaald moet worden, en in Duitsland € 80,-. Van die € 80,- euro zou de BTW ook nog terug gevorderd kunnen worden zodat de prijs van een vat Heineken in Duitsland € 60,- bedraagt. Met het vlees zou het niet anders zijn begreep ik.
    Ra ra, hoe kan dit? En dat Heineken niet klaagt kan ik me voorstellen met zulke marge's. En gek genoeg produceert Heineken voor de hele wereld en is er concurrentie genoeg. Punt is wel dat 1. het bier iets langer houdbaar is en je dus wél nee kunt verkopen tegen een inkoper, 2. Heineken de verkopers subiet de straat op schopt als ze onder de kostprijs cq zonder winst durven te verkopen.

  • no-profile-image

    Paul Jansen

    Melkveehouder, en wat dacht je van de woekerprijzen die ze de uitbaters van hun kroegen laten betalen voor alles wat vloeibaar is. Maffia is hier het enigste juiste woord. Kortom het door auteur gekozen voorbeeld is niet met landbouw te vergelijken of het zou moeten zijn wegens de landbouwsubsidies die Heineken opstrijkt.

Of registreer je om te kunnen reageren.