Varkenshouderij

Achtergrond 242 x bekeken 19 reacties

Varkensboer wil zich isoleren

Het lijkt wel of sommige varkensboeren hun bedrijf van de buitenwereld willen afsluiten. Dat is de slechtst denkbare optie als het imago van de sector in het geding is.

De scherpte van de aantijgingen van Varkens in Nood over de biggensterfte aan het adres van de varkenssector nemen af. Desondanks is het kwaad al lang en breed geschied. Het imago van de varkenshouderij is verder uitgehold door de negatieve berichtgeving in de landelijke media. De levende big in de kadaverton vormt het dieptepunt in die berichtgeving. Het verwijt dat vermeerderaars zwakke biggen tegen de muur doodslaan, doet daar trouwens weinig voor onder.

Burger vertroetelt zieke kanarie

Dieren worden naar mijn mening door veel burgers - ten onrechte - meer en meer als gezinsleden beschouwd. Aan een zieke kanariepiet of cavia wordt kosten noch moeite gespaard om het diertje er bovenop te krijgen. Boeren die levende dieren achteloos in de kadaverton leggen, worden daarom gezien als bruut. Dat is naar mijn mening wel terecht. Dit voorbeeld verklaart de kloof tussen boer en burger in hun beleving van het percentage biggensterfte.

Realiteit ontbreekt in reacties

Op de website van Boerderij komen veel reacties binnen van boeren over de big in de kadaverton. Die reacties lopen uiteen. De een zegt: wie neemt het nu eens voor de boeren op? We moeten de kadaverton weer op het erf plaatsen of afsluiten. Anderen verwijten de vrouw die de opname maakte, dat zij niet de dierenambulance belde.
Stuk voor stuk zijn het ideeën of reacties waar de varkenssector niet bij gebaat is. Een bedrijfstak kan moeilijk alles goed doen. Maar behoorlijk met vee omgaan, dat is gewoon een vereiste.

Varkenshouders snappen weinig van belang pr en draagvlak

De varkenshouderij is gebaat bij consumenten die met een gerust hart vlees eten. Daarom mag iedereen weten wat een varkensboer doet. De bedrijfstak moet als ‘normaal’ worden gezien en mag geen geheimen kennen. De door boeren aangedragen oplossingen zijn daarom irreëel.
Het is jammer dat er varkenshouders zijn die anno 2009 zo weinig van pr (willen) begrijpen. Boeren moeten gezamenlijk werken aan een beter imago van de varkenshouderij. Zo moeilijk is dat overigens niet. En de periferie wil daarbij ongetwijfeld helpen. In ieder geval is het belangrijk samen heldere doelen te stellen op het punt van bedrijfsvoering en die zichtbaar te realiseren.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    down under

    Allemaal leuk en aardig Kees, maar in media-land (waaronder ik deze site ook schaar) geld nog steed: goed nieuws is geen nieuws. Al laat je 100 gelikte filmpjes zien, radio spotjes horen of berichten schrijven deze zijn in één klap weer teniet gedaan wanneer varkens in nood of welke groepering dan ook met een negatief bericht komen (welk van harte overgenomen worden en met chocolade letters op de voorpagina staan in de, op sensatie beluste, schrijvende media.) Ik ben het wel met je eens dat je van je bedrijf geen bunker moet maken maar wil wel op de verantwoordelijkheid van de media wijzen. Want wanneer die zonder eenige diepgang en onderzoek zulke berichten overnemen zijn ze in mijn ogen mede schuldig aan het op de verkeerde been zetten van de burger.

  • no-profile-image

    Paul Jansen

    Goed comment van Down Under. Is het voor Reed Elsevier geen optie om de dode boom variant aan te vullen met Ophetland.tv en dan op een van de Nederlandse zenders. Je hebt al eigen huis en tuin, vis programma, Harry Mens etc. Daar ligt nog ruimte voor landbouw en eigen reclame. Misschien een samenwerking met NVV of NMV/DBB en andere land en tuinbouwbehartigers.

  • no-profile-image

    Paul Jansen

    Zojuist het nieuws gezien. Beschouw het big incident maar als een onweersbui die overtrekt. Nu zijn het zwemleraren en badmeesters die niet deugen. Vooral die een te strak broekje aanhebben zijn verdacht. Over een paar dagen is het wel weer iemand anders en wie weet zijn de boeren weer aan de beurt.

  • no-profile-image

    john

    jammer dat enkele "rotte appels" onze sector in een kwaad daglicht kunnen zetten. Dan bedoel ik niet alleen de dierenpartijen maar ook de boeren die steeds maar weer het randje van de regelgeving opzoeken. Voor sommigen is het financiele noodzaak (kadavers in put of begraven etc dus geld op!) Maar heel vaak wordt het ingezet voor financieel gewin en gemak. Knoeien met mest en huisvesting zijn er enkele van. Maar elke keer is het weer: die varkensboeren maken er maar weer een potje van...

    Als straks de vleesprijzen weer hoog zijn (dat gaat weer ooit gebeuren hoop ik) Moeten we als sector een nieuw merk varkenvlees op de markt brengen. Geen gekke eisen maar gewoon volgens de Nederlandse regelgeving. Dit merk flink promoten en op het moment dat de vraag daalt en de vleesprijzen zakken bepalen we zelf wat ons varken op moet leveren. De burger weet dat hij ee veilig gezond stuk vlees heeft. De supermarkt kan dan geen ander aankomen met vlees met een apart etiket. en het vlees kan prijshoudend verkocht worden. De overschotten kunnen natuurlijk gewoon op de vrije markt mee.

  • no-profile-image

    Varkenshouder

    Mooi gesproken John. Ik heb misschien nog een aanvulling op je plan. Als we nu gezamelijk met alle agrariers en aanverwante sectoren een rekening openen. Daar storten we allemaal elke maand een klein bedrag op. dit doen we net zo lang tot dat er genoeg op staat om iedereen die bij de sector betrokken is, een maand of 2 maand van een modaal salaris te voorzien. Als het eenmaal zover is dan pakken we met zn allen die rekening aan, en dan leveren wij gedurende 1 of 2 maanden, geen enkel varken, kip, liter melk of groente/fruit. Dan zullen wel een zien hoe hard ze piepen in Den Haag.
    ideetje misschien?

  • no-profile-image

    x

    Jammer dat we als varkenssector zo weinig gewaardeerd worden. We hebben het beste dierenwelzijn van de hele wereld. Er staan al legio stallen met luchtwassers. De biggetjes worden verdoofd gecastreerd. Schijnbaar leeft dit allemaal niet bij de gewone burger.
    Ik heb nog geen ene burger horen zeggen, wat fijn dat die biggetjes verdoofd gecastreerd worden.
    Wel vreemd is dat een melkveehouder en akkerbouwer een veel beter imago hebben.

  • no-profile-image

    Frank

    goed plan om een nieuw merk op te zetten, maar je moet je dan ook daadwerkelijk onderscheiden: welke doelgroep, marktonderzoek, marketingcommunicatiedoelgroep, wat heeft de consument er voor over etc etc

    als we dit als sector slim aanpakken moet dit wel lukken bij mijn inziens. waarom het wiel opnieuw uitvinden
    bestaande distributiekanalen gebruiken (oa vion??) en een heel pr verhaal erom heen.
    het zou leuk zijn dat bedrijven die varkens leveren aan het concept hun bedrijf losgooien voor de buitenwereld, kunnen ze precies zien hoe hun stukje vlees leeft (zelfde als peters farm)

    anderzijds: zijn er al niet te veel merken / keurmerken in de markt? en heeft de sector er geld voor over?

  • no-profile-image

    boerin

    Er is veel geld en energie in IKB-vlees gestoken. Waarom weer hetzelfde wiel uitvinden ? Alleen de reclame-mensen zijn er rijk van geworden, en velen hadden een baan als controleur . In Nederland mag alleen kwaliteit verkocht worden; merk of geen merk. Dat weet de consument heel goed.

  • no-profile-image

    varkens

    Nieuw merk varkensvlees, peters farm als voorbeeld,onderzoek en marketing. Heb ik dat afgelopen week ook niet in de bladen gelezen, dat een vereniging dat wil onderzoeken ?????

  • no-profile-image

    Trouw en filmende vrouw

    De media berichten alleen maar sensatie. En daar is het blad Trouw nu ook eens voor gevallen. De excuses achteraf zijn het zichzelf zo respecterende blad onwaardig.
    Nog vorige week stond er in de media een verhaal over een man die dood was verklaard. Er was al een officiële verklaring uitgeschreven. En daarmee was de man officieel dood. Maar bij het afleggen na een paar uren, blijkt dat de man niet dood is. Een Nederlander reageert op het artikel, en zegt: Toch zou ik een klacht indienen. De sufferd, de echtgenote moet blij zijn, dat de hartstilstand tijdelijk is geweest.

    Zo ook dit artikel over een dode big in de kadaverton. Door de enorme schaalvergroting in de varkenshouderij is de tijd om aandacht te besteden aan elk dier natuurlijk in het gedrang. Alles moet snel en deskundig gebeuren. De varkenshouder baalt ervan dat er zoveel biggen zijn gestorven die dag. Het minst leuke werk is het opruimen van de dode biggen. Ook dat opruimen moet natuurlijk goed en snel geschieden. De rest hoef ik u hier niet meer uit te leggen.
    Hij/zij die vanaf dit moment zegt geen fouten te maken en anders liever sterft, die haalt levend het einde van de dag niet meer. En dat geldt ook voor de mevrouw, die de levende big in de kadaverton heeft gefilmd en door heeft gespeeld aan de media. En daarmee is zij de grootste dommerik in het hele verhaal. Als zij dierenliefhebber is, dan was zij naar de varkenshouder gegaan, en had aan hem gevraagd of hij misschien een foutje heeft gemaakt. De man had dan gevraagd: Hoezo? Ze had hem dan kunnen zeggen, kom maar mee. Ik kwam toevallig langs en zag in de kadaverton..... De man had dan zijn excuses kunnen aanbieden en maatregelen kunnen nemen.
    Nu voelt de varkenshouder zich in zijn wiek geschoten. Deze vrouw zal zelf toch ook niet willen dat als zij een fout maakt, dat ze dat breed uitgemeten kan terug lezen in een krant met dank aan een collega, haar eigen kind, haar echtgenoot, of een wildvreemde voorbijganger.
    Trouw is daarbij als krant openlijk op zijn bek gegaan. Hoezo gedegen krant. In ieder geval een enorme smet op het imago van de krant en de media in het algemeen.
    Dit is een andere mening, maar wel één die uitgaat van normale verhoudingen onder de mensen. En dit is een protest tegen de verhoudingen die we sinds Joop den Uyl in Nederland kennen, waardoor de mensen tegen elkaar worden opgezet.

  • no-profile-image

    pieter

    Het lijkt of de verantwoordelijkheid van het imago van de sector op een aantal goedwillende mensen afgewenteld wordt.
    Waarom kan niet elke varkenshouder zich als ambassadeur van de sector presenteren.Het imago zal dan in elk geval een duw in de goede richting krijgen

  • no-profile-image

    Dirk

    Zo moeilijk is een goede pr niet, 2 weken geleden hebben we 'open dag' gehouden, alle bezoekers mochten alles zien van insemineren tot afleveren. Wel moet je uitleggen wat je doet, mijn ervaring is dat er dan veel begrip en waardering komt van de gemiddelde burger voor de varkenshouderij. Het vakantieseizoen is weer begonnen: wie volgt??

  • no-profile-image

    Paul Jansen

    Dirk, dat lijkt mij dit jaar geen goed idee in verband met de Mexicaanse griep. Mochten er varkensbedrijven besmet raken zijn ze gek genoeg om het hele circus lam te leggen.

  • no-profile-image

    john

    Wij als varkenshouders moeten ons vlees weer gaan verkopen aan de winkels of consument. Het slachten, uitsnijden en inpakken van varkens wordt dan gewoon en dienst. Als varkenshouder blijven we eigenaar van het vlees totdat het in de winkel licht. Als varkenshouder hebben we dan ook veel meer inzicht in vraag en aanbod. Het bepalen van het moment waarop onze vakens geslacht worden (geslacht gewicht) Het inkrimpen van de zeugenstapel is dan allemaal veel gemakkelijker. Een contract met en grote retailer voor het leveren van X tonnen vlees is een goede basis. Deze levering is dan op contract basis. De opbrengstprijs van het contract moet voldoende zijn voor de komende milieu investeringen en extra welzijn voor de dieren. De kostprijs verlagingen die we nu boeken zullen lijden tot meer winst i.p.v. een neergaande trend van de opbrengstprijs.

    WIST JE DAT ER BIJ ALBERT HEIN NOG STEEDS VLEES VAN VARKENS VERKOCHT WORDT DIE NIET LEVEN IN GROEPSHUISHEVSTING EN ERG MILIEUBELASTEND ZIJN. KIJK OP www.dutchpork.nl voor winkels waar alleen vlees verkocht dat voldoet aan alle nederlandse eisen!.

    Een groot Dutch Pork Etiket op de verpakkingen. En het vlees alleen leverem voor een rendabele prijs.

    Verdoofd casteren is er op deze manier ook doorheen gekomen!

    Er zijn inderdaad al veel keurmerken maar slecht enkele zijn gemaakt Door de boeren zelf!

  • no-profile-image

    Paul Jansen

    John, jouw idee kan alleen functioneren bij kleinschalige projecten, de huidige spelers in de retail zijn al veel te machtig, anders gezegd de volumes zijn te groot. Als je tegen die lui op moet boksen ben je in de eerste ronde "down and out". Daar komt nog bij dat de meeste consumenten niet bereidt zijn extra te betalen. Het meeste vlees in de supermarkt komt overigens, ondanks de lage prijzen hier, uit het buitenland!!!!!

  • no-profile-image

    john

    De vleesprijzen in de supermarkten varieren nauwelijks! alleen de inkoopprijzen stijgen en dalen. Maar vlees wordt nooit onder de inkoopprijs verkocht!. Hoe goedkoper wij het vlees maken en leveren des te meer marge voor de supermarkt! Door in te stappen met een merkvlees of concept en daar flink promotie voor te maken in de media is de supermarkt bijna verplicht dit vlees te blijven kopen en met minder marge genoegen te nemen op het moment dat het aanbod van vlees stijgt en de opbrengstprijzen dalen. Als er gestart wordt op het moment dat de vleesvarkens duur zijn is het mogelijk om de prijs lang hoog te houden. Daar zit de winst van het concept en promotie. Als er gestart wordt met de verkoop van het merkvlees als de vleesprijs op een 1,70 staat en die prijs kunnen we daarna jaarrond zo houden hebben we veel winst geboekt! van iedere kilo verkocht vlees wordt 5 cent ingelegd voor reclame en promotie, 10 cent voor de bouw van mestverwerking en productie van groene energie en de rest is voor de boer. Uiteindelijk dalen de mestafzetkosten en hebben we nauwelijks kosten voor energie wat de kostprijs ten goede komt.

    Het vlees wat niet verkocht wordt voor het volle pond gaat naar de vrije markt. Hier blijkt al heel snel of het interessant is om de varkens zwaar te maken of juist de varkens lichter te slachten. overaanbod is dan minder rendabel. Structureel zijn er ook minder zeugen nodig voor dezelfde vleesproductie. Door minder zeugen te gaan houden daalt de kostprijs en komt er geen overaanbod aan vlees.

    Dit is echter alleen het verhaaltje nederland. Wil dit concept kunnen slagen zou het eigenlijk europork moeten gaan heten. Alle ondernemers in europa samenwerken voor een eerlijk stuk vlees wat geen milieubelasting meer veroorzaakt. Een mooiere promotie is er toch niet?

  • no-profile-image

    john

    olie prijs omlaag = minder olie oppompen

    minder vraag naar auto's = personeel eruit en productie verlagen

    groenteprijs omlaag = overaanbod naar compostering

    varkensprijs omlaag = meer varkens maken om kostprijs omlaag te brengen


    wat past er niet in het rijtje thuis?

  • no-profile-image

    john

    nog een stelling. Waarom bepalen mensen die onze producten niet kopen hoe wij onze producten moeten produceren?? Dat is in bijna geen enkele sector zo behalve in de varkens en pluimveehouderij! Wij laten ons eisen opleggen door dierenknuffelaars die uiteindelijk ons vlees niet eens kopen. In welke sector geburt dit nog meer?

  • no-profile-image

    pas echt feest als

    als maar praten over pr en imago geeft de burger steeds meer het gevoel dat er iets mis is met het imago het tegendeel is overgens waar laat je niet aflijden door een paar vegitaries die steeds maar hard roepen om onze sector kapot te maken voor eigen gewin B.V greenpeas had zelf zeehonden dood geknuppelt om donateur te winnen meer geld greenpeas had zelf kangeroes afgeslacht voor donateurs Dit is door de Deens media bewezen en door greenpeas toe gegeven Heelaas heef onze links pers dit nooit bekent gemaakt ik denk dat het big ton insident het zelf de verhaal is Maar goed wat te doen kijk naar ander bedrijfst takken hoe om te gaan met zinloos kritiek Auto industrie niet invensteren in je kitiekus (linkse jaloezie) maar invensteer in je klant breng een goed produkt op de markt voor de klant
    kijk naar de bier industrie alcohol het produkt wat veel probleemen kan veroorzaken al deze ondernemers invensteren in de klant en niet in de kritiekus geef een keer een goede barbiquaw voor je dorp met bier en plezier en laat die saggereinige vegitarier thuis zitten zonder vrienden

Laad alle reacties (15)

Of registreer je om te kunnen reageren.