Varkenshouderij

Achtergrond 508 x bekeken 12 reacties

Boetes voor transporteur en twee varkenshouders

Veetransportbedrijf Posthouwer Boerkamp in De Wilp en twee varkenshouders zijn door het gerechtshof in Arnhem veroordeeld tot geldboetes voor het vervoeren van twee wrakke varkens.

Posthouwer Boerkamp werd veroordeeld tot twee keer 900 euro boete, waarvan de helft voorwaardelijk en een proeftijd van twee jaar. Ook de beide varkenshouders werden veroordeeld tot 900 euro boete, waarvan de helft voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaar. Eén van de varkenshouders krijgt bovendien de mogelijkheid in plaats van een boete te kiezen voor 18 dagen hechtenis waarvan de helft voorwaardelijk. Een uitgebreide toelichting van het vonnis was vandaag nog niet beschikbaar.

De zaak diende in hoger beroep. Vorig jaar december sprak de economische politierechter van de rechtbank Zutphen de verdachten vrij wegens gebrek aan bewijs. De zaak trok destijds veel aandacht omdat de rechter persoonlijk ging kijken hoe een varkenstransport in zijn werk gaat.

Transporteur Aalt Posthouwer zegt in een reactie zich neer te leggen bij het vonnis. Toch heeft hij geen goed gevoel bij de uitspraak: "Als die Zutphense rechter ons had veroordeeld, had ik er een beter gevoel bij gehad. Die man heeft zich echt verdiept in de zaak. Dat gevoel heb ik nu niet. Nu heb ik het gevoel dat de vorige uitspraak kost wat kost van tafel moest. Er mocht geen jurisprudentie ontstaan."

Posthouwer zegt nog steeds van mening te zijn dat voor deze zaken veel meer verantwoordelijkheid bij de leverende varkenshouders gelegd moet worden.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    gezondt

    hoe eerder je een RL opruimt hoe beter het is voor dier en ook de boer brengt toch niks op. als je voor een goed varkens al zoweinig beurt wat moet je dan met rommel doen kost handen vol geld. (RL= Rekening leverancier kosten voor destructie)

  • no-profile-image

    Burke

    Beste Wim , je mag er over denken wat je wilt , dat uw goed recht, maar uw taalgebruik deugt van geen meter.

  • no-profile-image

    bezorgde

    Iedereen zal wel denken dat er geen varkens vervoerd moeten worden die kreupel of zo zijn en dat dit zo goed geregeld is, maar de praktijk is totaal anders. Door de strenge regels m.b.t. het transport van kreupele varkens e.d. blijven er veel wrakke varkens op de bedrijven liggen die dus alleen nog maar doodgespoten kunnen worden. Aangezien een dierenarts dit moet doen en die is misschien gisteren net geweest zal het varken dus nog een geruime tijd moet lijden tot het volgende bezoek van de dierenarts. ( veelal 4 weken later), want er zijn bijna geen varkenshouders die speciaal voor deze varkens de dierenarts extra laten komen, met als gevolg dat je momenteel nog nooit zoveel wrakke dieren op de bedrijven ziet liggen als ooit te voren. Dit is erg jammer en dit was nou net niet de bedoeling van deze regels. Veel varkenshouders hoor ik nu denken van ik kan die dieren zelf wel euthaniseren maar dit valt in de praktijk nogal tegen wie dit goed kan of wil doen. Ik denk zelf wel dat iedere varkenshouder dit op een goede manier zou moeten kunnen doen. Het afgeven van de injectievloeistof is natuurlijk geen optie, het gebruik van een schietmasker misschien wel.
    Wat er gebeurd maakt niet uit maar de huidige situatie is slecht.

  • no-profile-image

    Leen

    Niieuwe journalistieke moraal? Met naam en toenaam vermelden van veroordeelden? Het is me wat, gedetineerde mensenhandelaren lopen onder vermelding van initialen met verlof over straat en hardwerkende burgers die verzeild zijn geraakt in de Thiemewetjes komen met naam en toenaam in het nieuws! Pers verantwoordelijk stellen als de milieumaffia hier toeslaat.

  • no-profile-image

    jg

    wat is vrak vee.puntje aan de staart,kromme voor poten (topigs 20) abzes.als een varken op 4 poten loopt is het toch goed ?

  • no-profile-image

    Ton

    oo wat zijn de controleurs weer in de weer geweest 2 varkens wat een belangrijk nieuws!!!!!!het is in nederland tegenwoordig snel WRAK vee je weet als chauffeur ooit niet meer wat je wel en niet mee mag nemen,ik weet er alles van jammer dat ze het dan meteen zo zwaar oppakken.en het niet vanuit de praktijk bekijken!!er moeten zeker weer werknemers weg bij AID tjonge jonge wat een grote jongens!!!!!!!

  • no-profile-image

    Brabant

    Laat we het zo zeggen, het is al te gek voor woorden dat je deze dieren niet fatsoenlijk laat behandelen door een dierenarts. Nee liever na 4 weken ellende en dan laten vervoeren door een veetransporteur. Met alle risico's dat zo'n vrak varken ziek word en zijn ziekte verspreid over andere varken en uiteindelijk over collega bedrijven. Of moet ik zeggen concurrenten. (daarom vinden deze figuren het misschien niet zo erg) Heel hard aanpakken deze lieden.

  • no-profile-image

    Toekomstige melkveehouder

    @ theo, Hoezo zijn alle veerijders criminelen?

    Heb je zelf wel eens ECHT verdiept in veetransport?
    In Nederland moeten de transporteurs zich aan de strengste eisen houden! de wagens zijn uitgerust met klimaat regeling, water voorziening, ventilators.

    Ik heb zelf stage gelopen bij een veetransporteur, en heb met eigen ogen gezien dat de dieren met respect worden behandelt tijdens de transporten.

    Hoogwaarschijnlijk laat jij je lijden door beelden van veelal niet nederlandse transporteurs!

    anders is het mischien verstandig om zelf een keertje mee te rijden met een veetransporteur, om het zelf te ondervinden!

  • no-profile-image

    toekomstige melkveehouder

    ik bedoelde @ Wim in plaats van @ theo excuses hiervoor

  • no-profile-image

    wim

    Beste Ton uit Brabant.

    Ik lees in je reactie dat je van de materie weinig verstand hebt en vervolgens met je uitspraken aan stemmingmakerij probeert te doen.
    Ik lees dat je de "schuld" bij de AID legt. Dit is een onjuiste conclusie en uitspraak. Of een dier "wrak" is of anderszins een "mankement" heeft, wordt beoordeeld door een dierenarts die de levende keuring doet op bijv. een slachthuis. Die dierenarts maakt een dergelijk aantreffen bekend bij de AID en stuurt daarmee deze dienst aan. De AID is een opsporingsdienst en vormt daarmee de handen en voeten van het Openbaar Ministerie en zoekt vervolgens uit wie verantwoordelijk is. Het openbaar minsterie (lees Officier van Justitie) brengt de zaak voor de Rechter en eist namens de maatschappij genoegdoening (straf na schuldigverklaring). De rechter uiteindelijk vonnist.
    Dus beste Ton als je bovenstaande aandachtig leest kom je tot geen ander conclusie dan dat:
    De rechter heeft geoordeeld dat, in dit geval, een varkenshouder en een vervoerder ieder voor z'n deel schuldig bleek te zijn aan het vervoer van een varken, waarbij door dit vervoer onnodig lijden teweeg werd bracht.
    In essentie gaat het er om een keuze te maken in wat wel of niet vervoerd kan/mag worden. Dat de beoordeling hierin soms moeilijk is en de keuze soms spanningen oproept, is begrijpelijk.
    Een oplossing kan het zijn dieren, op het moment dat ze nog mobiel zijn en ook anderzins voldoen aan de norm, eerder van het bedrijf af te voeren.


    Het in dezen katten op de AID is m.i. dus volstrekt onjuist.

  • no-profile-image

    ongevoelig en gek

    De veetransporteur moet de verantwoordelijkheid niet afschuiven op de boer. Zijn personeel is zelf verantwoordelijk. Misselijk hoor. Ja, met naam en toenaam in de pers, dat werkt toch het beste tegen mistoestanden. Als je niks te verbergen hebt, ben je daar niet bang voor.

  • no-profile-image

    ongevoelig en gek

    De basis van dit soort toestanden ligt natuurlijk bij de noodslachtingswet. Dat een stel bevlogenen die hebben veranderd is de oorzaak van de vreselijke ellende met ziek vee in de sectoren. Dat boeren dit hebben laten gebeuren snap ik nog nooit en zij zelf geloof ik ook niet.

Laad alle reacties (8)

Of registreer je om te kunnen reageren.