Varkenshouderij

Achtergrond 760 x bekeken 14 reacties

Biggentransport met gesloten wagens

Transport van biggen in gesloten veewagens heeft de toekomst. Dat is beter voor het dierenwelzijn én voor het imago van de varkenssector.

Als varkenshouder begeef ik me nu wellicht op’gevaarlijk’ terrein. Het transport van biggen wil ik graag eens bespreken. Alvorens eventuele lezers behorend tot de anti-varkens- en/of welzijnsclubs nu direct gevoelens van ernstige opwinding krijgen, wil ik hun hoop direct in de kiem smoren. Ik vind dat er per definitie niets tegen is op het transport van dieren over grote afstand. Mits het transport goed verzorgd is, is er niets aan de hand.

Overdreven kritiek is welvaartsziekte

De welzijnsclubs zouden eens in Centraal- en Oost-Europa met eigen ogen moeten aanschouwen hoe het transport van dieren gaat. Ik geloof stellig dat de varkens, koeien, paarden, eenden en konijnen bij een transportafstand van 20 kilometer op een Centraal-Europese veewagen méér te vrezen hebben dan van 2.000 kilometer op een moderne veewagen. Het vreemde is, dat zowel die Nederlandse auto als die Hongaarse auto in de Europese Unie werken. Maar de dierenvrinden weten ook wel dat ze in Centraal- en Oost-Europa geen cent bij elkaar krijgen om hun activiteiten te sponsoren, want hier geldt: een dier is een dier. Klinkt simpel, is het ook vind ik, maar blijkbaar niet voor iedereen. Zeker niet in landen waar welvaartsziekte heerst.

Honden jaren aan ketting van 5 meter

Met eigen ogen zie ik hier honden die dagelijks een beetje dieper in de grond verdwijnen. Domweg omdat ze aan de ketting liggen en dag in dag uit het zelfde rondje met een diameter van 5 meter kunnen lopen. Die 5 meter is de afstand tussen het hondenhok en de ingang, zodat de hond nog net de ongewenste vreemdeling in z’n achterwerk kan vatten. Het enige welzijn dat deze hond heeft, is dat hij/zij elke keer vrij mag kiezen of hij/zij vandaag linksom of rechtsom de rondjes draait...

Kettinghond ’graaft’ zich ieder jaar verder in

Omdat de hond in het zand loopt en de ketting over de grond sleept, komt de hond elk jaar 20 centimeter lager te staan. Afhankelijk van de grootte van de hond dient de eigenaar regelmatig de ondergrond weer aan te vullen met zand. Dat is dus het welzijn van een hond in Centraal- en Oost-Europa. Je weet wel, zo’n hond die in Nederland naar het hondentoilet kan, kan kiezen uit tig soorten hondentruitjes/-broekjes/-schoentjes, tientallen soorten hondenvoer al dan niet verrijkt met calcium en vitamientjes, die en zelfs kan kiezen om naar de tandarts of massage te gaan. O ja, en de eigenaar kan ook een verzekering afsluiten voor een begrafenis of een crematie. En met of zonder koffie met cake voor de genodigden. Een beetje stuitend en overdreven wellicht, maar zo gaat het wel in Nederland. Hier is op de begrafenis van de burgemeester nog niet eens een kop koffie...

Dichte veewagen zou goed zijn

Goed, terug naar de veewagen voor het transport van biggen. Ik denk dat het veel voordelen zou hebben als die veewagen ’dicht’ zou zijn. Een dichte auto werkt mijns inziens bevordelijk voor het instandhouden van de gezondheid van de big. Immers, van de 700 kwaliteitsbiggen op een auto liggen er toch altijd 10 of 20 op de tocht. En de kans dat die een hoestje oplopen zodra ze bij de mester aankomen, is zeer zeker aanwezig. Als mester zie je dat niet bij aankomst van de biggen, maar pas na een tot drie weken. En dat is vervelend, want je hebt een big gekocht tegen een forse prijs, en dan moet die ook gewoon goed zijn. Punt.

Stel je voor: 20 uur naakt in tochtige auto rijden

Stelt u zich eens voor dat u zelf naakt in de auto moet om vervolgens 20 uur met het raampje een beetje open te rijden (en hopen dat de politie u niet aanhoudt)... De kans is dan redelijk aanwezig dat u na een weekje toch een verkoudheid of zelfs een longontsteking te pakken heeft. Dus wat mij betreft schakelt de Nederlandse handelssector over op dichte auto’s. Immers, er is géén betere pr dan gesloten auto’s. De bigkwaliteit blijft beter behouden, én het imago is erbij gediend.
Stelt u zich toch eens voor dat u in uw auto achter een dichte vrachtwagen rijdt met daarop reclame van een prachtige dame met een knakworst (typisch varkensvleesproduct) in haar handen... Dan weet u dat in die wagen misschien wel 700 prachtige biggetjes in zitten. Prachtig toch?

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Boer

    Ronald ik ben het met je eens maar alles zal staan of vallen bij de meer kosten van zoon vrachtwagen! Weet iemand hoeveel dit is?

  • no-profile-image

    Varkenshouder

    Doe er dan een foto op van een zeug met biggen. Voor mij en vele met mij is het varken een knakworst nadat ze een goed leven hebben gehad bij de varkenshouder. En als ik ze op de wagen laad voor de slacht zijn het voor mij nog dieren die ik met respect behandel. Verder ben ik het voledig met jou eens. Investeren in doelmatig welzijn (dus niet die 18 mm rooster of overdreven veel vierkante meters) brengt zich altijd op. Want iedereen is gebaad bij een gezond dier.

  • no-profile-image

    Jeroen

    Boer, persoonlijk vind ik, dat U daar een verkeerde opmerking maakt.
    De kosten van die vrachtwagens, zijn een schijntje, tegen de modelijk imago schade de men kan oplopen. Inversteren om te verdienen.

  • no-profile-image

    Piet

    Een goede ontwikkeling die ook al in de kalverwereld steeds verder doorgevoerd wordt. Dit is de toekomst van internationaal veevervoer!

  • no-profile-image

    boer

    Jeroen ik ben het met je eens maar ik ben bang dat de meeste transporteurs tog naar hun eigen porto kijken en niet van zelf massaal in nieuwe wagens gaan investeren!!

  • no-profile-image

    Jeroen

    Boer, als gezamelijke varkensboeren kan je ook iets eisen.
    De wagens, die ik in Denemarken heb zien rijden voor SPF varkens zijn gesloten. SPF als groep hebben die eisen naar de transportgroep gestuur

  • no-profile-image

    W Geverink

    Je moet er bij vertellen Jeroen dat in Denemarken de trailers dicht zijn zodat ze dmv een luchtwasser en overdrukventilatie de varkens kunnen beschermen voor een eventuele besmetting tijdens het transport van A naar B door een varkensdicht gebied.

  • no-profile-image

    jeroen

    OK,maar nog er worden wel eisen gesteld door de groep spf houders. Als de nederlandse varkenshouderij het wil komt het er.

  • no-profile-image

    u vraagt

    Iedereen die € 2,00 meer voor een big, geleverd in Oost Europa, wil betalen, krijgt zijn biggen in een gesloten wagen. De vraag bepaalt, maar leg niet teveel collectief op. Als we alle leuke speeltjes en wensen inwilligen, maken we samen de kosten per varken snel 10 euro duurder.

  • no-profile-image

    Patrick

    Het word tijd dat Oost Euopa bepaalt hoe ze het vraagt hoe Nederland draait en hoeveel ze betaald !
    Een grote afnemer die niet mag bepalen kijkt beter uit naar een andere toeleveringsmarkt waar ze wel mag bepalen (Denemarken?) laat daar het verschil in de pan leggen en er word in Oost Europa veel stabiliteit in de varkenseconmie gemaakt !
    En onder deze reactie zet ik mijn echte naam !

  • no-profile-image

    vroeger was alles beter

    vroeger en nog niet ineens zo heel lang geleden reden ze naar italie en waar dan ook met open wagens zonder ventilatie en dat ging ook prima!

  • no-profile-image

    een wijze uit het oosten

    we hebben het over 1 of 2 euro per big.
    Maar wat heeft Dijk voor deze advertentie ontvangen??

  • no-profile-image

    Jeroen

    Vroeger waren zoveel dingen anders, maar tijden veranderen en daar spelen ondernemers op in, die ondernemers kunnen het juist of fout hebben, maar van jou ouders tijd tot jou is er ook veel verandert, altijd beter? Achteraf makkelijk te zeggen

  • no-profile-image

    Brabants boerke

    Over 5 jaar lopen er alleen maar dichte vrachtwagens, dit is voor iedereen het beste, voor de dieren en voor de ontvanger.
    En die wagens die terugkomen uit hongarije, enz, die kunnen dan mooi een vrachtje tarwe mee terugbrengen, deze wagens zijn al in ontwikkeling, en dan is het transport niet 2 euries duurder, maar word het transport 5 euries goedkoper.
    En weet je zeker dat de wagen goed is schoongemaakt voordat ze er voer inmikken.
    Want daar twijfel ik nu wel eens aan, en dat is pas ziekteversleping.
    Mvgr

Laad alle reacties (10)

Of registreer je om te kunnen reageren.