Varkenshouderij

Achtergrond 229 x bekeken 4 reacties

Reclame voor berenvlees

Varkens in Nood moet maar eens een alliantie aangaan met milieukeur of andere nieuwe marktconcepten die werken met berenvlees. Ik weet wel een pakkende reclameleus voor ze.

De beerdiscussie houdt aan. Op slinkse wijze probeert Varkens in Nood zieltjes te winnen door derom het afpersingsmechanisme in te zetten". Eén ding moet echter duidelijk zijn, de varkenshouder is geen onderdeel van de discussie. Niemand vindt castreren leuk. Een goede afzetmarkt in binnen- en buitenland is echter cruciaal.

Duitsland nog niet toe aan berenvlees

De vraag naar beren is zeer beperkt. Vion heeft een speciaal berenprogramma en stemt het aantal slachtingen af op de beperkte vraag uit de markt. Volstrekt legitiem. Westfort slacht beren voor Milieukeur en daarmee hebben beide partijen veel respect afgedwongen. Dan houdt het ook wel zo’n beetje op met berenvlees. Onze belangrijkste afzetmarkt, Duitsland, is namelijk nog lang niet zo ver om dat te accepteren.

Aanval op supermarkten

De markt doet in deze zijn werk. Aanbod is er voldoende, dus de vraag naar beren is leidend. Die vraag wordt in theorie bepaald door de consument, in de praktijk denkt echter het grootwinkelbedrijf voor hem. Dat bepaalt met slimme marketing wat de gewone man en vrouw willen. Dit is ook de reden dat Varkens in Nood kiest voor de aanval op de grootgrutters.

Varkens in Nood wil Veganistisch Wereldrijk

Het uiteindelijke doel van Varkens in Nood is een veganistisch wereldrijk. Ze moet niet telkens doen voorkomen dat ze er ook voor de boer is. Wanneer het die hypocrisie van zich af zou schudden, ging het een alliantie aan met Milieukeur of nieuwe marktconcepten. Maar dan ook met woord en daad uitdragen dat een lekker stukje berenvlees niet te versmaden is. Consument blij, supermarkt blij, boer blij en varkens blij. Ik voorzie ze gratis van een pakkende reclameleus:

“Voorheen als vegetariër zwak en teer, nu met vlees zo sterk als een beer”.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Hans Baaij

    Beste Johnny,

    Je kletst er lekker op los met veganistische wereldrijken, maar ik eet gewoon vlees hoor, maak je geen zorgen, biologisch vlees dat wel en ik betaal er extra voor want ik vind dat vlees een luxe product is en geen wegwerpartikel. We proberen geen wit voetje te halen bij de varkensboeren. Varkens in Nood zegt altijd en dat weet je heel goed dat de varkensboeren en onze stichting het structureel oneens met elkaar zijn.

    Maar op sommige punten zijn we het wel met elkaar eens. Eén van die punten is het stoppen met castreren; lees je eigen artikel in De Boerderij van 13 augustus 2008. Want wat schrijf je:
    “We zitten nu te neuzelen over enkele maanden uitstel van verdoofd castreren. Veel belangrijker is echter het streven om voor 2015 definitief te stoppen met castreren. Deze regel staat ook in het Verdrag van Noordwijk en is veel belangrijker dan het voorlopige lapmiddel van verdoving. Beren beter dan borgen Recent onderzoek toont nogmaals aan dat beren economisch 7 tot 8 euro beter presteren dan borgen. De onderzoekers zeggen er direct al bij nog niet eens alles meegeteld te hebben. Wanneer we alles rekenen en daarnaast ook dierwaarden en maatschappelijke waarden meetellen, komen we wellicht op het dubbele bedrag.“
    Dus we zijn het er over eens dat je beter eerder dan later kunt stoppen met castreren, alleen de internationale component is een (logistiek) probleem. Vandaar dat wij onze rechtszaak richten op Nederlandse supermarkten. Op de Nederlandse markt dus, zodat de vraag vanuit de supermarkten leidend wordt. Daar hebben we telefonisch over gesproken en daar was je het mee eens. Net als Tesco dus en COOP. Vraag gestuurd dus.

    We hoeven helemaal geen wit voetje te halen bij de varkensboeren. Interesseert mij niets. Wel is het zo dat als je een gemeenschappelijk belang hebt, zoals stoppen met castreren en de verderfelijke rol die supermarkten spelen, dat je samen op kunt trekken. Dat doen varkensboeren nooit, stel je voor zeg. Vandaar ook dat ze in reële termen 30% minder beuren voor hun varkensvlees dan in 1995, want de VIONS en de Albert Heijns zijn ze te slim af.

    We zullen de sector goed op de hoogte houden van onze vorderingen en misschien wel ons falen. Misschien kunnen jullie er wat van opsteken.

    Hartelijke groet, Hans Baaij, directeur Varkens in Nood

  • no-profile-image

    Gerjan

    Interessant onderwerp, maar ik begrijp niet goed waar Johnny heen wil met deze uiteenzetting. Het klinkt alsof hij een leuk rijmende leus heeft bedacht en daar een verhaal omheen heeft geschreven. Dat daargelaten wil ik ook inhoudelijk graag op een paar punten reageren:
    - Als varkenshouders op deze manier reageren op de castratiekwestie zal dat geen positief gevolg voor hun imago hebben. Wanneer zowel varkenshouders als dierenbeschermingsorganisaties castreren willen uitbannen, kun je je beter samen richten op de verkooppunten dan elkaar zwart maken.
    - Uit recent onderzoek blijkt dat castreren overbodig is. Als het waar is dat de supermarkt voor de consument denkt, trekt Varkens in Nood dus aan de bel bij de juiste partij. Consumenten in Nederland en ook in Duitsland hebben educatie nodig, of een vertrouwde supermarkt die ze over de streep trekt. In Engeland wordt immers niet gecastreeerd en zonder mokken varkensvlees gekocht en gegeten.

  • no-profile-image

    maydonna

    Deze discussie gaat nergens over wakker dier .wil heel de varkenshouderij uit nederland weg hebben . zelf mest ik al bijna 10 jaar beren en ik ben niet de enige technisch doen beren het veel beter slachterijen willen er niet zo zeer aan omdat ze een smaak/ reuktest moeten doen dit kost enkele centen en het gaat erover wie dat betaald . nou de slachterijen verdienen wel meer dan een paar centen aan ons dus dat is niet moeilijk wie bepaald die betaald dus dat is de consument . dit vlees van beren gaat echt niet aleen naar nederland of engeland , maar net zo goed naar duitsland. dat zei ze niet willen slachten zit tussen hun oren . als ze niet anders aangeleverd krijgen zullen ze wel moeten ze zijn per slot van rekening van ons afhankelijk . wakker dier zit er met de supermarkt helemaal naast , nog geen 10% van onze productie beland bij de supermarkt is het dan wel zo eerlijk om het over hun rug uit te vechten . in italie en spanje worden ook al jaren beren gemest. wakker dier claimt nu al deze zaak gewonnen te hebben wat is het volgende wat zei menen te moeten laten stoppen. i,k kan het nu al raden.

  • no-profile-image

    W Geverink

    Het publiek moet duidelijk gemaakt worden dat "beer" de beste uitvinding is sinds gesneden brood . Met beer hoor je er bij . Met beer ben je trendy . Daar hoord natuurlijk een grijpende reclameleus bij zoals , Wees meer met beer . Een andere die het aan deze kant van de oceaan al tientallen jaren goed doet en zelfs op T shirts gedrukt wordt is beer builds better boddies , succes gegarandeerd .

Of registreer je om te kunnen reageren.