Varkenshouderij

Achtergrond 110 x bekeken

Hoog tijd voor ‘relatietherapie’

Veel varkenshouders hebben de meeste kritiek op bedrijven waar ze gelijktijdig ook het meeste mee samenwerken. Bedrijven met 70 tot 90 % marktaandeel doen het kennelijk goed.

Anders was dit marktaandeel nooit verkregen. Achtereenvolgens oogsten de Rabobank, VION en Pigture echter veel kritiek van varkenshouders. De vijf grote voerjongens delen ook mee in de klappen.

Negatieve energie

Wees als varkenshouder in het openbaar niet trots op deze bedrijven, de kritiek van collega’s is genadeloos. Voor beiden is het niet prettig, als boer wordt je van altijd klagen niet gelukkig. Als bedrijfsleven is voortdurende kritiek op je functioneren ook niet prettig, lijkt me. Nog veel erger is dat het gekissebis veel energie en geld kost.

Boer en bedrijfsleven tot elkaar veroordeeld

De drie marktleiders en ook drie van de vijf grote voerleveranciers zijn coöperatief. Het is echter niet zo dat coöperaties alleen het mikpunt van kritiek zijn - lees de recente commentaren op de grote winsten van particulier voerbedrijf Nutreco er maar op na. Het meest wezenlijke is dat varkenshouders en bedrijfsleven elkaar meer dan ooit nodig hebben. De economische realiteit is snoeihard en zonder elkaar wordt het niets.

Stroeve verhouding kost geld

Er moeten toch knappe koppen zijn die partijen bij elkaar weten te brengen om beter samen op te trekken. De coöperatieve raad heeft geen illusies meer. LTO en NVV zijn er afzonderlijk niet toe in staat. Het PVV is te druk met zijn eigen organisatie. Wijze mannen, vrouwen wellicht nog beter, moeten hieruit kunnen komen. Het is naar mijn idee hoofdzakelijk een probleem tussen de oren. Maar wél een probleem dat ons rendement doet verdampen.

Beter rendement binnen handbereik

Ik ben ervan overtuigd dat wanneer varkenshouders gezond samenwerken met het bedrijfsleven, er nog veel binnen te halen is. Samen kan gekeken worden naar efficiëntere inzet van adviseurs. Nu kijkt de baas hoofdzakelijk naar gerelateerde omzetcijfers, minder naar de kwaliteit van advies. Een betere benutting van aanwezige kennis en infrastructuur kan bijdragen aan een hoger rendement voor alle partijen.

Ruimte voor samenwerkingsconcepten

Concurrentie moet er blijven, monopolisten voelen geen enkele noodzaak tot samenwerking, laat staan rendementsverbetering voor de boer. Er is echter ruimte genoeg om over de partijen heen goede samenwerkingsconcepten op te zetten. Het begint bij de wil, eigenlijk zijn we dit stadium al gepasseerd, het is bittere noodzaak.
Wordt volgende week vervolgd: “Neerlands Trots”.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.