Varkenshouderij

Achtergrond 98 x bekeken 3 reacties

Grote conclusies

Onderzoek kan veel duidelijk maken, maar het blijft oppassen dat te snel oorzaak en gevolg worden 'afgeleid'.

Dat geldt vooral bij enquêtes, zeker in een tijdsgewricht waarin de kleinste opwelling resulteert in grootse opwinding in de Tweede Kamer.
Het gerenommeerde bureau Deloitte lijkt te grote gevolgtrekkingen te doen uit zijn ondervraging van consumenten. Het vleesverbruik is volgens dat onderzoek in drie jaar tijd gedaald van gemiddeld 5,1 naar 4,7 dagen in de week. Dat lijkt redelijk in lijn met eerdere berichten van onder meer de productschappen PVE.

Maar Deloitte stelt ook dat 17 procent van de consumenten minder vlees eet ”door de mate van graanverbruik voor vee” en ”bio-industrie”. Die conclusie is het resultaat van een zeer sturende vraag, waarbij deze voorgekookte opties met een ja of nee te beantwoorden zijn. Wat zou de consument in een open vraag antwoorden?

Zou prijsstijging niet een meer voor de hand liggende reden voor afnemend gebruik? Prijs wordt in een ander deel van het Deloitte-onderzoek heel bepalend geacht voor koopgedrag. Zo zouden meer mensen biologische of Fair Trade-producten kopen als het prijsverschil met gangbare artikelen kleiner is, aldus Deloitte. Voor zes op de tien mensen is prijs volgens het bureau zelfs reden geen biologische producten te kopen.

Agrarisch Dagblad

Laatste reacties

  • no-profile-image

    gerard vanhommerig

    Ik heb zelden een onderzoek raport gelezen waar de opdracht gever niet de eind conclusie mede bepaald,en als ie dat niet doet dan dan doet welk buro dan ook , die eind conclusie maken die men graag hoord. Met sugureerende vragen kom je een heel eind

  • no-profile-image

    PLASJE

    ...advies van Plasje bij het 'doornemen'c.q. verplicht lezen van
    beleidsrapporten, onderzoeken, enquetes etc. :
    1. bezie wie initiator en uitvoerder is
    2. wat is zijn/haar/hun doelstelling
    3. lees de conclusies op de laatste pagina
    ...en kom dan tot de conclusie dat je je in elk geval weer een aantal uren leeswerk bespaard hebt....
    ..geachte collega's : WIE BEPAALT????
    ..en worden door ons allen betaald??

  • no-profile-image

    W Zandbergen

    Hoe wil je dan je soya nuttigen?
    Eerst door de koe of in de fabriek kunstmatig toevoegen?
    Voor de soya maakt dat niet uit.
    Het gaat erom of de consument wordt bedrogen (kunstmatig toevoegen) of een eerlijke produkt (dat de dieren opeen gezond,natuurlijk en milieuvriendelijke wijze leven).
    Hier wil deloitte willens en wetens niet aan.

Of registreer je om te kunnen reageren.