Varkenshouderij

Achtergrond 143 x bekeken

Vlees is als een pak zout

De marge-verdeling verandert pas als vlees weer iets bijzonders heeft.

Ga eens met vrouw of vriendin mee naar de supermarkt. Loop naar het vleesschap en verbaas u. Ten eerste is er geen slager meer. Al 5 jaar niet meer, alle vlees wordt voorverpakt verkocht.

Verbaas u dan over hoe de klant vlees koopt. Alle mooie verhalen rond het produceren van een topproduct ten spijt, de consument ziet vlees net als eieren, rijst of zout. Het zijn basisproducten waarover hij niet nadenkt. De supermarkt zorgt er wel voor dat ze voldoet aan alle hygiëne-eisen. Alleen de prijs telt nog.

Vlees heeft geen onderscheidend vermogen meer. Deze foute ontwikkeling heeft zich de laatste 15 jaar gaandeweg voltrokken. Als uw karbonade niet afwijkt van die van de concurrent, telt bij de inkoop ervan door de retailer alleen de inkoopprijs. De goedkoopste mag leveren.

Wat dat betekent voor toeleveranciers zal de retailer worst zijn. ‘Een eerlijke prijs voor een eerlijk product’? Vergeet het maar, de boze buitenwereld zit net zo in elkaar als de varkenshouder die onderhandelt met zijn afnemer of toeleverancier. Die zet hij met gemak onder druk. Maar als dat verderop in de keten gebeurt, klaagt die varkenshouder. Jammer dan, klagen heeft geen zin. De supermarkt heeft de macht en incasseert het grootste deel van de marge.

Hoe is dat te keren? Daarover heeft iedereen ideeën. De NVV vraagt de EU zo ongeveer onderzoek te doen naar kartelvorming door slachterijen. Dan ben je toch echt met kortetermijngewin bezig. De oorzaak is dat varkensvlees zich niet meer onderscheidt. Pak dus die oorzaak aan. Zorg dat je product beter smaakt dan dat van de concurrent. Of dat het sneller klaar is, makkelijker te bereiden, voorverpakt in eenpersoonsporties in plaats van twee- of driepersoons. Zorg dat varkensvlees weer op het menu komt in de toprestaurants, en niet alleen als bulkschnitzel.

Varkensvlees moet weer bijzonder worden, dan volgt een andere verdeling van marges in de keten vanzelf. Zorg er dus voor dat de consument het varkensvlees niet meer ziet als een pak zout.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.