Varkenshouderij

Achtergrond 86 x bekeken

License to deliver

Alleen een goede big produceren is niet genoeg. de klant moet dat ook vinden.

Na het verschijnen van twee rapporten van het LEI , zoemt het in het lezingencircuit van transparantie, communicatie en vertrouwen. Voor de Rabobank keek het LEI over de hele breedte van de varkenshouderij naar ontwikkelingen in de relatie met Duitsland. Voor de primaire sector en de handel keek het LEI speciaal naar de biggenstroom naar Duitsland.

De grote conclusie is dat de export naar Duitsland kan groeien. Het aantal slachthaken in Duitsland groeit, dus de vraag naar meer slachtvarkens. De zeugenstapel krimpt, dus kunnen meer vleesbiggen de grens over. Miljoenen biggen extra per jaar zijn de prognoses.
Alleen staat nog niet vast waar al die biggen vandaan gaan komen. Grote concurrent van Nederlandse vermeerderaars zijn de Deense, die de afgelopen jaren hun aandeel op de biggenmarkt in Duitsland fors zagen groeien. De Denen hebben een fantastische naam in Duitsland opgebouwd; de Deense herkomst van biggen staat synoniem voor ‘gezond’ en ‘vitaal’.

Dat goede imago is terecht, vinden ook Nederlandse deskundigen. Al zeggen ze er gelijk bij dat de Denen dat imago behalve aan een goede big ook danken aan een uitstekende centrale Deense marketingafdeling. Het goede van de Deense big wordt ook goed gecommuniceerd. De Deen is open: mesters kunnen via internet Deense zeugenbedrijven beoordelen.

Maar zonder uitzondering klinkt ook dat de Nederlandse big minstens zo goed is als de Deense. Dat moet alleen ook goed aan de Duitsers verteld worden. Communicatie en transparantie leveren, samen met een goede kwaliteit, het vertrouwen, de license to deliver.
Het is de vraag of het een collectieve promotie moet worden, net als die van de Denen. Het kon wel eens beter zijn om die over te laten aan de grote exporteurs. Laat de goede kwaliteit van de Nederlandse big maar onder sterke

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.