Varkenshouderij

Achtergrond 774 x bekeken 1 reactie

Sexy, lekker ding...

Sexy, uitdagend, een breed voorfront en hoog op de benen. ‘Pfff, wát een lekker ding.

Sinds kort heb ik het genoegen tegen een lekker ding aan te kijken. Mooi gevormde lijnen, gekleed in het geel en zwart schoeisel eronder... Nee, nee, ze zit helaas niet bij ons op kantoor. Zij is een hij en een mooie aanwinst om buitenshuis mee te pronken. Zeg maar voor het grovere buitenwerk. De nieuwe trekker JCB Fastrac 3230 is gearriveerd.

Gunstige prijs/pk-verhouding

Vooruitlopend op een 20 m3 Joskin-gierton met bouwlandinjector hebben we de Fastrac aangeschaft. De JCB is welliswaar niet een alledaagse tractor met enorme verkoopcijfers, maar het is een degelijke trekker met een gunstige prijs/pk-verhouding. En ik heb wel vertrouwen in JCB. Immers, JCB is een groot bedrijf. In 1945 gestart als eenmansbedrijf en tegenwoordig werk gevend aan meer dan 8.000 mensen. Daar moet dan toch wel iets van een filosofie achterzitten.

Snelle trekker

De Fastrac, de naam zegt het al, is een snelle tractor. We hebben gekozen voor de 65 km-variant, de 80 km-variant leek ons een beetje te snel. Zeker met een 20 m3-gierton er achter en een Hongaars racemonstertje achter het stuur dat stoer met 80 km door het dorp blaast, een spoor van opdwarrelend stof en veren achter zich latend. Als u wel eens met volle vaart een fazant onder uw auto hebt gehad en direct in de achteruitkijkspiegel hebt gekeken, dan zag u een mistige wolk van stof en veren. Nou, zoiets wil ik graag voorkomen!

Mest wegrijden en loon- en transportwerk

We hebben de tractor nodig om op onze varkensmesterijen de mest weg te rijden. De piekbelasting zit in april, augustus en november. Zeg maar drie keer 250 uren, die in een periode van 3 weken moeten worden gedraaid. 80 uur per week, dat is even aanpoten. De resterende 40 weken willen we de tractor voor loon- en transportwerk inzetten. Een idee is om natte bijproducten van naburige fabrieken te gaan ophalen. De huidige transporteur vraagt te veel geld. Hij moet de tankauto elke keer reinigen om opnieuw levensmiddelen te mogen laden. Logisch, maar wel duur. Dus onze eigen trekker, tankwagen, logo’s erop. Klaar is Kees.

Naar Engeland

Vorige week belde de JCB-dealer dat één persoon 3 dagen naar Engeland mag om daar de JCB-fabriek en een voetbalwedstrijd te gaan aanschouwen. Onze bedrijfsleider had nog nooit gevlogen en wilde dat aanvankelijk ook ‘nooit van z’n leven’. Maar volgende week trekt hij de stoute schoenen aan.

Zo, deze weblog sluit ik af. Ik ga even naar mijn ‘lekkere ding’. Nee niet de tractor!

Foto

Eén reactie

  • no-profile-image

    Cor

    De enige vraag waarmee ik blijf zitten na dit bericht is: welke voetbalwedstrijd?

Of registreer je om te kunnen reageren.