Varkenshouderij

Achtergrond 138 x bekeken

Promotie varkensvlees

Automerken verkopen zichzelf geweldig. Dat kan de varkenssector ook.

Hoewel wij zelf veel doen aan pr voor de varkenssector, is het onvoldoende. Je bouwt een beetje krediet op totdat er weer een ‘groot schandaal’ gelanceerd wordt in de pers. Die publiceert graag schandalen, goed nieuws is geen nieuws. De bron natrekken wordt gemakshalve vergeten. En weer schiet de landbouwlobby in de verdediging. Het ontbreekt ons aan offensief. Be good and tell it!

Iedereen weet hoe vervuilend de autoindustrie is. Toch maken de Shell’s en Texaco’s de mooiste reclames. Ook de automerken verkopen zichzelf geweldig. Ik ben er van overtuigd dat wij dat met het veel schonere varkensvlees ook kunnen. Croma is hiervan een goed voorbeeld. Het water loopt je in de mond wanneer je het vlees op tv ziet sudderen in de pan. Wij denken dat we steeds weer onze zingeving en allerlei keurmerken moeten presenteren, maar we richten veel te weinig aandacht op het lekkere stukje voedsel dat we produceren.

Waar blijven de vleesverwerkers? Zij kunnen het beste deze rol op zich nemen. Neem een voorbeeld aan vis. Grotendeels geteeld in bakken water op vergelijkbare wijze als varkens in een stal. Wel een groot verschil, vis heeft een dijk van een imago. Zelfs de meeste vegetariërs smullen ervan. De promotie zorgt voor een hogere verkoop. Minstens zo belangrijk echter is dat varkensvlees beter gewaardeerd voedsel wordt bij het merendeel van de consumenten. Nu verspillen we veel energie aan enkele activisten, die we toch nooit kunnen overtuigen.

Wereldwijd groeit de vleesconsumptie hard. Nederlandse varkenshouders staan op eenzame hoogte voor wat betreft resultaten, welzijn, milieu en voedselveiligheid. We hebben echter ook slechte eigenschappen, we zijn bescheiden en durven niet trots te zijn. Ondertussen genieten we van het produceren onder kostprijs en hopen dat collega’s sneuvelen en wijzelf overeind blijven. Elkaar de winst niet gunnen en wachten tot de laatste varkenshouder het licht uit doet. Voor economen een bijzonder vreemde constatering. Laten we vanaf vandaag dit kannibalisme omzetten in positieve energie. We waarderen ons beroep, onze bijzondere functie als voedselproducent en gaan onszelf beter verkopen.

Zeker weten dat anderen volgen. Iedereen wil bij de winnaars horen. Als we ons als varkenshouders inzetten, kan de vleesverwerking niet achterblijven. Zelfs van de periferie om de landbouw heen mag dan goede pr worden verwacht. Nu enkel afdwingen helpt niet. Eerst het goede voorbeeld geven, dan volgt de rest van de voedselketen.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.