Varkenshouderij

Achtergrond 159 x bekeken 3 reacties

Meer winst voor de varkenshouder

Het rendementsdebat voor de varkenshouderij zit eraan te komen. De varkenshouder zal maar kort van het voordeel genieten, de prijs zoekt altijd weer de kostprijs op.

In Lunteren (Gld.) organiseerde P. Bos Veevoeders vorige week een informatieve avond voor varkenshouders. Nadat directeur Robert Bos iedereen welkom heette, verzorgde dierenarts Adriaan Walderveen van De Klomp Dierenartsen een inleiding over circo. Onder de noemer: ‘een ongeluk komt nooit alleen’, zette de dierenarts uiteen wanneer het circovirus vooral toeslaat op een varkensbedrijf, en met welke preventieve maatregelen schade voorkomen kan worden. Want één ding is zeker: het virus zit op elk Nederlands varkensbedrijf.

Toekomst voor de varkenshouderij

De tweede spreker was de Overijsselse varkenshouder en dealer van Hypor-fokgelten Johnny Hogenkamp. Hij attendeerde de vele aanwezigen op de snelheid waarmee het aantal varkenshouders in Nederland afneemt. Dat is al jaren het geval en zal gewoon doorgaan, is de terechte verwachting van Hogenkamp.

Rendementsdebat

Voor de blijvers moet het rendement omhoog, meent Hogenkamp en waarschijnlijk al zijn collega-varkenshouders met hem. Daarom komt er 3 februari 2009 een rendementsdebat . De Varkens-Showroom van Hogenkamp vormt volgend jaar het toneel voor het debat waaraan een dertigtal bedrijven en organisaties als LTO en NVV meedoen. Doel is dat niet alleen de varkenshouder beter betaald krijgt voor al zijn inspanningen, maar ook bedrijven uit de periferie, zoals de dierenarts en voerleverancier die met grote regelmaat op het boerenerf verschijnen. Door met elkaar af te stemmen waar kosten zijn te besparen en de efficiency omhoog kan, moet uiteindelijk het rendement voor iedereen verbeteren.

Consument plukt de vruchten

Voor zover ik de plannen kan beoordelen, komen die hier op neer: kostprijsverlaging. Omdat slachterijen niet aan het debat deelnemen, blijft de opbrengstzijde buiten schot. Iedereen die de vruchten wil plukken van het debat, adviseer ik direct in te stappen en mee te doen. De opbrengstprijs zoekt altijd weer de kostprijs op, dat is niets nieuws. Mocht het debat iets opleveren, dan zal het voordeel maar tijdelijk zijn. Uiteindelijk is er maar één die profiteert: de consument. Varkensvlees wordt relatief weer een stukje goedkoper.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Jeroen

    Zolang als alleen word gekeken naar kostprijsverlaging, zonder opbrengst maximalisering heeft de schrijver hier gelijk. Hij is kennelijk nogal gecharmeerd van het model om met zo veel mogelijk leveranciers braaf achter een grote klant (slachterij! ) aan te rennen zodat deze vervolgens voor de laagst mogelijke kostprijs zijn concurrentiepositie kan verstevigen. De eerdere weblog over export naar Rusland lijkt in dezelfde richting te wijzen. De auteur is kennelijk een grote fan van het Deense monopoliemodel, welk uiteindelijk de varkenshouders uitkleed !! Wellicht dat de schrijver als marktanalist kan helpen om de Nederlandse varkenshouders bij hun zoektocht naar opbrengstmaximalisatie te ondersteunen ipv ieder initiatief om tot een verbetering van rendement voor de primaire bedrijven met met zeer veel kritiek te overstelpen.
    Rendement verbeteren kan ook door de opbrengst te verbeteren. En dat is voor vlees wat milieu en diervriendelijk geproduceerd word een bittere noodzaak. Anders gaat het de sector niet beter dan onze Engelse collegas welke allemaal gedwongen werden door de grote klanten om de kosten te verhogen, maar dit niet in de opbrengst vertaald kregen.
    Voor de totale sector uiteindelijk de doodsteek, immers ook toeleveranciers bestaan alleen maar zolang de varkenshouders bestaan !!

  • no-profile-image

    Johnny Hogenkamp

    Beste Kees, dat de opbrengstprijs van varkens immer de kostprijs zoekt is een alom bekende kreet en zal ik ook niet ontkennen. Evenmin dat we als varkenshouders en bedrijfsleven maar bar weinig aan de opbrengstprijs kunnen veranderen. Alle sympathie voor de NMV en DDB, helaas heeft het weinig tot niets opgeleverd. Ook veel respect voor de vele varkenshouders, die met eigen vleesprojecten het heft in eigen hand genomen hebben, ook dit waren echter vaak geen succesverhalen.
    Van de slachterijen en retail verwacht ik dan ook gelijk geen wonderen. Ze zijn wel op de hoogte en enkele varkensbemiddelaars, alsmede 2 oud slachterijdirecteuren, maken reeds deel uit van het debat.
    De laatste opmerking dat verlaging van kostprijs niets helpt, duidt op onbegrip. De verschillen in kostprijs tussen bedrijven maken al decennia lang het verschil. Liever trek ik echter het vergelijk tussen ons en de omringende landen. We hebben in Nederland geen afgeschermde markt, maar zijn sterk afhankelijk van onze concullega's in Europa. Het doet er wel degelijk toe hoe onze Nederlandse kostprijs zich verhoudt tot het buitenland. Dat we hierin door samenwerking best meer kunnen bereiken, is helder. Het hoeft niet gelijk om dubbeltjes per kilo tegaan, elke cent telt !

  • no-profile-image

    Vrijgezel

    De consument overhalen om meer te betalen, daarbij zorgen dat de tussenhandel,zoals de slachterij, niet meer dan een redelijke marge nemen. De winkelier haalt evenwel z'n goedkoper rommel uit het buitenland, voor een woeker winst.

Of registreer je om te kunnen reageren.