Varkenshouderij

Achtergrond 346 x bekeken 5 reacties

Auto van €2 miljoen

Tijdens de Eurotier hebben we een Volkswagen-fabriek bezocht. Daar stonden razendmooie auto’s.

De Eurotier in Hannover is altijd de moeite van een bezoek waard. Dit keer hadden we ook een bezoek aan de Volkswagen-fabriek in Wolfsburg gepland. Dat kan ik iedereen aanbevelen. Tegen betaling van €15 per persoon heb je een interessante dag. In een treintje rijd je over het fabrieksterrein, met enkele passages door de fabrieken. Op de locatie in Wolfsbrug werken in totaal 48.000 mensen. Dagelijks worden daar circa 3.000 auto’s geproduceerd. Hiervoor gebruikt men 2.500 ton staal, per dag!
De huidige financiële crisis en de daaruit voortvloeiende ineenstorting van de autoverkopen treft de staalindustrie gigantisch hard. Op zich vind ik het niet erg dat de staalprijzen flink dalen, want we hebben volgend jaar nog enkele staalconstructies nodig.

5.000 fietsen en 16 restaurants

Om te voorkomen dat VW-werknemers te veel tijd verliezen - er ligt 70 kilometer asfaltweg op het bedrijfsterrein - staan er rond de fabriek heel veel bedrijfsauto’s én 5.000 fietsen om snel van A naar B te komen. Op het terrein zijn 16 restaurants, een VW-bank en een VW-reisbureau. Klanten kunnen indien gewenst zelf hun auto ophalen. Op grote beeldschermen is exact te volgen wie welke auto waar moet afhalen, en dat voor alle VW-fabriek. Voor deze afhalers, en voor de hoge pieten in kostuum, is er een Ritz-Carlton-hotel op het terrein. Daar slapen ook de stervoetballers van VFL Wolfsburg, de club die gesponsord wordt door Volkswagen. Het voetbalstadion ligt direct naast de autofabriek.

Verrukkelijke worst en razendmooie auto’s

De vele bezoekers worden verwend in een van de kantines. Daar worden jaarlijks meer dan 1 miljoen curryworsten verkocht. En ik moet zeggen, die worst was verrukkelijk. Kan ook niet anders, want de curryworst bestaat (voornamelijk) uit varkensvlees.
Tijdens de rondgang kun je de hallen bezoeken van de merken die tot de VW-Groep behoren: Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Lamborghini en Bentley. Als Audi-liefhebber begon alles in mijn broek te trillen van verrukking bij het zien van de Audi RS6 en de Audi R8. Wat zijn die razendmooi.

Prachtig gevormd schepsel

De overtreffende trap was een hal waarin slechts één auto stond. Maar wát voor auto. Een zilvergrijze Bugatti. Van een afstandje leek hij op een schilderij. Een plaatje. Deze auto heeft 1.001 pk, een topsnelheid van 400 kilometer per uur en een prijskaartje van €2 miljoen. Tsjakka! Er worden er slechts 300 gemaakt, 220 zijn er al verkocht. Ondanks de financiële crisis is er nog een groep mensen met (te) veel geld. Het is maar goed dat die er zijn, want dan kan de gewone man als u en ik eens geheel verlekkerd, verlangend en met het speeksel uit de mondhoeken staan kijken naar een prachtig gevormd schepsel. En dit zonder enig risico op een klap in de nek van de vrouw des huizes.

De Audi R3.

De Bugatti.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Boer

    Die bugatti veyron is wel een hele mooie auto Ronald.Wie weet,als de varkensprijzen nog een beetje aantrekken?

  • no-profile-image

    Noek

    dit soort autoberichten past niet echt bij een boerensite.....

  • no-profile-image

    H.P. Heijboer

    Hallo, ik las net jullie reisverslag over het bezoek aan de volkswagenfabriek. Volkswagen is zeker een bezoekje waard. Er is minstens een dag kijkplezier in de Autostadt incl. rondleiding door de fabriek. De fabriek is een stad op zich ca. 45000 werknemers waarvan ca. 9000 in het ontwikkelingscentrum. In het laaste ben ik zelf werkzaam maar volg de ontwikkelingen in de agrarische sector op de voet. In de weekenden ben ik nog regelmatig op de boerderij van m'n ouders in zeeland te vinden en de vakanties plan ik in de zaai en oogstperioden. Zelf zie ik momenteel geen toekomst in de agrarische sector zolang er niet meer gepleit word voor bescherming van de europese markt, er geen of veelte lage europese bodemprijzen zijn gedefinieerd en niet meer gepleit word voor inzet van gewasbeschermingsmiddelen en meststoffen zolang er geen bruikbare alternatieven gevonden zijn. Voor de producentenprijzen van vandaag en daar tegenovergestelde hoge kosten en bureaucratie zal geen boer en geen grootgrondbezitter het overleven! Wat mij verder heel vaak opvalt dat bedrijven word uitgebreid met behulp van leningen/hypotheken maar er nooit gesproken word over een kostprijs verhoging (rentes van banken) door een uitbreiding van het bedrijf. Kortom ik denk dat de agrarische sector zich meer bewust moet maken van de kostprijzen en vaker nee moeten zeggen tegen bijv. onredelijke contractprijzen van bekende grote aardappelconcerns. Wij leveren toch ook hoogwaardige kwaliteitsproducten in vergelijk met andere werelddelen waarvoor zelfs de consument in een duits tv interview bereid waren 10 of 20 Eurocent meer te betalen om de boer te helpen met hun bestaan. Best lezer om af te sluiten, mocht u een keertje in deze richting komen, dan kan ik volgend jaar in november de Agritechnica in Hannover erg aanbevelen. Met vriendelijke groet uit Wolfsburg (D), H.P. Heijboer

  • no-profile-image

    Leo Th.

    Ronald, wat heb jij allemaal in je broek zitten wat trillen kan?

  • no-profile-image

    akkerbouwer

    heijboer zou je zo vriendelijk willen zijn om eens contact met me op te nemen
    agropak.nl@gmail.com

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.