Varkenshouderij

Achtergrond 81 x bekeken 2 reacties

Onderzoek naar vermeend misbruik vervoerserkenning

Het bedrijf Roke Trading in Uden kan een extra controle verwachten van het certificerend bedrijf ViaNorm in het kader van de kwaliteitsregeling Dierwaardig Vervoer.

Aanleiding vormt het bericht dat Roke het bedrijf Vaex uit Reek de gelegenheid zou bieden zijn werkzaamheden voort te zetten onder de vervoerserkenning van Roke.

Roke heeft voor één veewagen een kwaliteitscertificaat Dierwaardig Vervoer. Volgens Piet Thijsse, voorzitter van de Stichting Kwaliteitsregeling Dierwaardig Vervoer, valt het vervoer met door Vaex gehuurde wagens van Roke sowieso niet onder de Kwaliteitsregeling, omdat er voor de bewuste transportmiddelen geen certificaat is afgegeven.

”Wij vinden verder dat deelnemers aan de kwaliteitsregeling zich niet moeten lenen voor dit soort constructies. Een bepaling van die aard is nu opgenomen in de reglementen”, aldus Thijsse.

Mocht blijken dat Roke aan een dergelijke constructie meewerkt, dan heeft het bedrijf een ernstig probleem, aldus Thijsse. Een schorsing van het certificaat is niet uitgesloten in dat geval.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    M.van den Hengel

    Het is niet anders dan de plicht van de voorzitter van de stichting Veewaardig Vervoer om als er redenen zijn om te denken dat een deelnemer van het certificeringsprogramma met zijn gedrag de geloofwaardigheid van het hele programma in gevaar brengt,op te treden.Het mag overigens duidelijk zijn dat elke transporteur in dit programma zich ten volle bewust is van de gevoelige positie van het veetransport.
    Overigens is het sanctie beleid inzake welzijn overtredingen in het veetransport buiten elke proportie.
    Mag ik de olieramp in Alaska van een aantal jaren geleden in herinnering roepen;toen werd Exxon ook niet verboden haar bedrijf uit te oefenen.

  • no-profile-image

    Gegriefde Lezer

    De journalist/auteur Sake Moesker verzuimt duidelijk te (laten) maken dat een vervoerserkenning, op grondslag van wettelijke EU-regelgeving, van een geheel andere orde is dan de documenten die de Stichting (dus per definitie geen overheid) van de heer Thijsse wel dan niet wenst te verstrekken. Alle op basis van artikel 18 van de EU-transportverordening van een certificaat voorziene veevervoermiddelen behouden, ongeacht of de Stichting van de heer Thijsse dat wel dan niet wenst, hun certificaat. Tot slot overschrijdt heer Thijsse de grenzen van de reglementen van zijn eigen Stichting en bovendien, nog van meer belang, die van de betamelijkheid door informatie, welke dan ook, met betrekking tot individuele ondernemers of ondernemingen te verstrekken .

Of registreer je om te kunnen reageren.