Varkenshouderij

Achtergrond 117 x bekeken

Transporteurs gaan te ver

Het nieuwe jaar is nog niet begonnen of er is alweer een conflict in de varkenssector.

Dit keer tussen enerzijds de veetransporteurs en anderzijds de varkenshouders en handel. De Saveetra, de organisatie van transporteurs, weigert het ministerie van landbouw een overzicht te geven van bedrijven die meedoen aan het nieuwe kwaliteitssysteem. Daarom heeft het ministerie op 1 januari de klepkeuring ingevoerd voor exportvarkens. Deze keuring door de VWA kost een varkenshouder extra geld.

De Saveetra wil met de weigering afdwingen dat er strengere eisen komen in een nieuwe regeling voor de preventie van dierziekten. De organisatie wil het bijladen van vleesvarkens verbieden. Ook moet een varkensbedrijf een spoelplaats en aflevervoorziening hebben.

De eis om in de wettelijk vast te leggen dat je op een varkensbedrijf een veewagen kunt schoonmaken, valt te billijken. Als het gaat om ziektepreventie, kan de sector nauwelijks genoeg doen. Maar de eis om het bijladen te verbieden, gaat te ver. Dat kost een varkenshouder nog eens extra geld, want de transporteur kan niet op een ander bedrijf ook vleesvarkens laden. Nu mag dat op drie adressen.

Het lijkt erop dat de transporteurs zo hun eigen portemonnee willen spekken. Nog erger is dat ze hun conflict met het ministerie uitvechten over de ruggen van de varkenshouders. Die hebben het door de slechte prijzen al zwaar genoeg.

Agrarisch Dagblad

Of registreer je om te kunnen reageren.