Varkenshouderij

Achtergrond 252 x bekeken

Personeelsmanagement

Mensenkennis is een belangrijk onderdeel van personeelsmangement. Dat legt Antoon Sanders van Accon AVM uit in de Varkensshowroom.

Woensdagavond hadden we in de Varkens-Showroom alweer de twaalfde managementtraining. Hiermee zijn we bijna op de helft van de in totaal 25 avonden. Antoon Sanders van Accon AVM behandelde het thema personeelsmanagement. Hij ging vooral in op een stuk mensenkennis. Kennis die het voor werkgever en werknemer makkelijker maakt om tot goede afspraken en resultaten te komen.

Veel types mensen

Allereerst stelden de 20 aanwezigen, voornamelijk varkenshouders met personeel, zich aan elkaar voor: via het gebruikelijke rondje, en creatief door zich zelf middels een tekening te openbaren. Feilloos wist de gastspreker een aantal aanwezigen, via dit getekende portret met cv te analyseren. Ken je eigenschappen van mensen, dan zijn er veelal ook goede adviezen te verstrekken. Persoonlijk profiel analyses (PPA) kunnen hieraan bijdragen. Gelukkig zijn niet alle mensen gelijk. Je hebt immers doeners en denkers, leiders en volgers, praters en luisteraars, strategen en buffelaars. De aantallen verschillende types zijn groter dan overeenkomstige.

Stof tot nadenken

Het was geen avond waar het ging om opleiding, ervaring, werktijden, beloning van personeel. Het was wel een bijeenkomst waarvan je de stof later nog eens overdenkt. Zelf kwam ik vaker in aanraking met deze inhoud. We hebben vele keren personeelsessies van diverse bedrijven in de Showroom gehad.

Het beste uit mensen halen

De beste verkoopleiders zijn strategen, maar bovenal mensenkenners. Alleen zij die continu het beste uit hun mensen weten te halen en te waarderen, komen ver. Zij die mensen willen vormen tot een kloon van zichzelf haken vroeg of laat af. Zelf mis ik bepaalde leiderscapaciteiten, maar ik weet mensen wel zo te beoordelen dat ik gelukkig aan niemand een hekel heb. Een PPA, die ik zelf vorig jaar liet maken, bevestigde dat.

Tips voor in de praktijk

In de discussie kwam Sanders nog met enkele mooie anekdotes uit de praktijk. Hier kan wellicht nog eens een avond aan gewijd worden. Voor herkenbare probleempjes had hij pasklare oplossingen. Wat te denken van degene die keer op keer 5 tot 10 minuten te laat op het werk of zijn afspraak komt? Het gaat niet om deze minuten, maar wel om de ergernis bij hen die juist wat vroeger komen om op tijd te zijn, zeker wanneer het om gezamenlijke arbeid of een vergadering gaat.

Keuzevrijheid

Voor een varkensverzorger stelde de gastspreker voor om hem/haar om 9.00 uur te laten beginnen, gelijk met de aanvang van de koffiepauze. Uiteraard komen de twee gemiste uren er ’s middags bij. Keuzes maken en keuzevrijheid geven, daar gaat het om. Personeelsleden/ collega’s hoeven geen last te zijn. Met een juiste benadering is het een lust.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.