De varkenssector moet het heft in handen nemen en de maatschappij een pakket welzijnsverbeteringen offreren, vinden Karel de Geef, onderzoeker bij de Animal Sciences Group van Wageningen UR, en Dick van der Vegt, varkenshouder in Dalfsen.
Zo krijgen samenleving en retail inzicht in de inzet van de varkenshouderij en de kostenconsequenties. Als je het op wereldschaal bekijkt doet de Nederlandse varkenshouderij het heel netjes. Toch voelt een niet te verwaarlozen deel van de Nederlandse samenleving zich ongemakkelijk bij de wijze waarop varkens gehouden worden.
De minister van LNV neemt die signalen serieus. In haar nota Dierenwelzijn pleit ze voor het creëren van een tussensegment tussen regulier en biologisch vlees. Een duurzamer product met beperkte kostenverhoging. Ze wil dat de partijen voor 1 mei 2008 hierover een convenant afsluiten.
De ervaring leert dat het creëren van een marktconcept duur, langdurig en risicovol is en dat de omvang doorgaans tergend lang beperkt blijft. Dat kunnen we ons nu niet veroorloven. Het ijzer is nu heet om te smeden. De bevolking is betrokken bij dierenwelzijn, het ministerie reserveert geld, meerdere sectorpartijen werken aan innovatie. Het is alleen een beetje stil aan de kant van de retail. Heel stil.
Wat kunnen boeren doen? Wij pleiten voor een maatschappelijke offerte. Nu de retail er niet naar vraagt moeten we het haar nadrukkelijker aanbieden. De varkenshouderij moet laten zien wat ze kan en wat dat kost. Een prijslijst met aantrekkelijke opties en redelijke prijzen.
Een paar opties:
• Meer ruimte (m2) per dier
• Meer leefruimte door grotere groepen
• Betere functiescheiding door beter ingedeelde hokken.
• Een uitbundige hoeveelheid daglicht
• Eetbare of kauwbare hokverrijking (bijv. geregeld kuilvoer).
• Koeling aanbieden
• Voerbakken die het natuurlijke gedrag stimuleren
Het bovenstaande lijstje betreft dierenwelzijn, omdat dit maatschappelijk het meest hot is. Maar er is meer. Het milieu wordt ook steeds heter. Dus ook op milieugebied hebben we wat te bieden! Maar dan moeten we het wel aanbieden. En in de huidige tijd kunnen de vleesverwerkers er niet omheen voortvarend de handschoen op te pakken en de retail verder te verleiden een pakket te componeren.
Onze boodschap is: laten we dit echt naar een offerte omwerken. Een breed gecommuniceerde lijst mogelijkheden. Beter voor dier en milieu. Of gewoon voor zaken die de consument waardeert. Zodat alle consumenten echt iets te kiezen krijgen. Dit kan alleen maar winst opleveren in varkensgeluk en gezinseuro’s.
Administrator
Laatste reacties
Reageren? Login hier
Of registreer je om te kunnen reageren.