Varkenshouderij

Achtergrond 394 x bekeken 2 reacties

Deuk in transportimago

De beelden van Varkens in Nood en de Stichting Dier en Recht van afgelopen week slaan een flinke deuk in het imago van de varkenshouderij. Dat had voorkomen kunnen worden.

De varkenshouderij was aardig op weg om qua dierenwelzijn het imago op te poetsen. Maar de beelden van het diertransport naar Spanje die Varkens in Nood en de Stichting Dier en Recht van de week publiceerden, tastten het imago flink aan.

Erg jammer. Dit incident had best voorkomen kunnen worden door de voorschriften te volgen. Tenminste, als de door Varkens in Nood en consorten vermelde gebreken aan water en ruimte kloppen. En dat lijkt wel zo te zijn als je de geluidsfragmenten beluistert en de video bekijkt.

De transporteur, en vermoedelijk ook eigenaar van de stal in Spanje, Roelen-van den Broek in Chaam, gaf geen gehoor toen ik hem belde, dus ik heb het niet bij hem kunnen checken.

Transportsector verbitterd

Addy van Rooi, bestuurslid van de NBHV, schat dat er maximaal 820 dieren op de wagen hadden gemogen. Oftewel er zaten er waarschijnlijk 150 te veel op.

“Het is schandalig wat deze transporteur gedaan heeft naar de sector toe en naar de dieren toe,” zegt Van Rooi verhit. “Het is de verantwoordelijkheid van de transporteur om de varkens op een goede manier naar de plaats van bestemming te krijgen.”

Van Rooi vindt dan ook dat de transporteur aangepakt moet worden. Dat zal ook wel gebeuren, want Varkens in Nood en Dier en Recht klagen hem aan.

Nu is het te laat. De beelden van het diertransport zijn er. Die raken we niet meer kwijt. Waarschijnlijk worden ze tot in den treure herhaald. Dierenwelzijnsorganisaties roepen nu om maxima van 8 uur transport. Maar het liefst hebben ze helemaal geen diertransport meer.

Dat is treurig voor de transporteurs die het wél goed doen. Want ik zag in het Brabants Dagblad van vandaag dat er verzwaring van transportregels wordt geëist door PvdA, SP, Groen Links, PVV, Partij voor de Dieren en ChristenUnie. Daar heb je het gedonder al.

Transporteurs moeten zich bewijzen

Maar zijn zwaardere regels nodig? Laten we ze eerst maar eens naleven, voordat er extra eisen komen. Het is nu aan de transportwereld zich te bewijzen. En varkenshouders mogen niet pikken dat zij de dupe worden van een vervolgschakel in de keten die de zaakjes niet goed regelt.

Dat mag niet, omdat 13 dode biggen een behoorlijke schadepost is en dat mag ook niet omdat dit ten koste gaat van het imago.

Dus maak ook goede afspraken met de transporteur, zodat de varkens die je met zoveel zorg hebt opgefokt, ook heelhuids op de plaats van bestemming komen.

« vorige |

Foto

Marleen van Sleuwen

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Gino Totté

    Ik maar een vraag. Hoe is dit mogelijk?

  • no-profile-image

    peter

    dat duurt nog al eer dat die snulen die varkens gelost hebben en rijden zonder water moest dat hier maar eens proberen kreeg dadelek problemen met de police heb zelf mt wilde paarden gereden moest om de 12 uren stoppen om water tegeven en hooi plus 2 chauffuers want mochten voor de rest geen tijd verlieren

Of registreer je om te kunnen reageren.