Varkenshouderij

Achtergrond 89 x bekeken

De klant is koning

Door verdoving bij castratie te eisen bedient de supermarkt haar klanten.

Vanaf 1 januari 2009 verkopen Nederlandse supermarkten alleen nog maar vlees van vrouwelijke varkens en van mannelijke varkens die verdoofd zijn gecastreerd. Aan de leveringsvoorwaarde ‘gecastreerd’ is die van ‘verdoofd toegevoegd. De supermarkten komen met de extra eis, omdat ze vinden dat regelgeving op dit punt te lang op zich laat wachten. Het is logisch dat het de supermarkten zijn die verdoven verplichten.

Wie anders had het moeten doen? Niet de overheid. Die loopt niet voorop. Regels zijn het resultaat van ontwikkelingen in de samenleving. Daarbij moet de overheid erg zorgvuldig te werk gaan; rationeel, niet op basis van emotie. Daarbij moet ze ook nog het Europeselevel playing fieldin het oog houden. Nederlandse varkensboeren moeten in de EU liefst niet op achterstand worden gezet.

LTO of NVV hadden evenmin met de maatregel kunnen komen. In een sector waar gerekend wordt met centen en delen van centen is het hun taak om, als het gaat om welke kostprijsverhoging dan ook, aan de rem te hangen. Daar komt bij dat LTO en NVV niets kunnen afdwingen.

Dat de supermarkten nu het heft in handen nemen en een drastische maatregel nemen, is begrijpelijk. De levensmiddelenwereld hangt van emotie en beleving aan elkaar. In de wetenschap van een aanzwellende discussie over dierenwelzijn is het voor de gevoelige vleessector ongewenst als een verhaal gaat rondzingen over onverdoofd castreren. De supermarkten hebben begrepen dat niet altijd alles op basis van rationele argumenten wordt beslist.

De klant is koning.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.