Varkenshouderij

Achtergrond 449 x bekeken

Gewraakte zichtstallen zijn groot succes

De Pinksteractie met zichtstallen was een groot succes. Burgers lieten zich niet afschrikken door de dierenpartij en Varkens in Nood.

Pinksteren ligt alweer een halve week achter ons, en daarmee ook het Weekend van het Varken. Daarin hebben 5.500 mensen een bezoek gebracht aan een van de tien kijkstallen op varkenshouderijen. Hiermee zijn alle verwachtingen van de stichting Varkens in Zicht overtroffen. Die spreekt van een succes.

Spotjes Bennie Jolink trekken volk


De meeste bezoekers waren bij de zichtstallen in de Randstad te vinden. Zo trokken de varkensvensters in boerderij Vrouwenakker in De Kwakel, onder Amsterdam, zo’n 1.500 bezoekers. Die kwamen volgens melkvee- en varkenshouder Koos Langelaan niet alleen uit omliggende dorpen, maar vooral ook uit Amsterdam en Utrecht. En, heel opvallend, de meeste mensen zeiden te zijn gekomen na het horen van de ‘Stap in de stal’-radiospotjes met zanger Bennie Jolink. Die spotjes, waartegen de Partij voor de Dieren tevergeefs te hoop liep, blijken hun werk dus te hebben gedaan. Ook stedelingen, de doelgroep van de dierenbeweging, bleken erdoor gecharmeerd.

Vegetariër ging weer vlees eten


Bijna alle bezoekers gingen volgens boer Langelaan met een heel positief gevoel weg. Nu denk ik niet dat de grote veehouderijhaters van zo’n kijkdag gebruik zullen maken. Of ze weten het wel en hebben er geen behoefte aan met veehouderij geconfronteerd te worden, of ze weten het niet en willen hun dikwijls achterhaalde anti-denkbeelden niet door de werkelijkheid doorkruist zien. Ik bedoel, je zult maar deels ongelijk blijken te hebben. Da’s ook lullig. Kortom, het publiek zal vooral uit welwillende bezoekers hebben bestaan. Hoe dan ook, bij de kijkstal in De Kwakel was daar volgens gastheer Langelaan ook een verstokte vegetariër bij. Die was het laatste halfjaar na gezinsuitbreiding toch maar weer vlees gaan eten. Je kinderen op noten grootbrengen vond deze bezoeker geen haalbaar en verantwoord idee. Maar hij plaatste ook vraagtekens bij de veehouderij, vertelde hij de boer. Dus nam hij een kijkje op een veebedrijf anno 2007. Dat viel blijkbaar mee, want de man ging, aldus de varkenshouder, tevreden van het erf. Hij was gerustgesteld. Als zulke kritische consumenten onder de indruk zijn van je bedrijf, doe je wel iets goed.

Varkens in Nood opent nu ook de aanval


Uiteraard is niet iedereen positief. De organisatoren van de zichtstallen wordt verweten dat ze het beeld willen vestigen dat alle varkensbedrijven zo werken. Partij voor de Dieren spande hierover een zaak aan en kreeg deels gelijk bij de Reclame Code Commissie. Al volgt pas een definitieve uitspraak als Varkens in Zicht in hoger beroep is gegaan.

Varkensuitzicht.nl


Die Partij voor de Dieren krijgt bijval van Varkens in Nood. Die organisatie heeft dezelfde kritiek als de Partij voor de Dieren en zegt de campagne Stap in de Stal ‘boerenbedrog’ te vinden. Varkens in Nood is daarom begonnen met de website varkensuitzicht.nl . Daarop wordt per varkensbedrijf met zichtstal gezegd hoe Varkens in Nood erover denkt. De website is qua opzet en vormgeving een spiegelbeeld van de site varkensinzicht.nl. Pictogrammen, vormgeving… als je niet goed kijkt, zie je amper het verschil. Best brutaal, zo’n imitatie. Ik heb niet doorgeleerd over moeilijke zaken als auteursrecht en beeldrecht, maar ik vraag me af of dit zo maar kan. Wie weet levert dit wel weer een klacht op van stichting Varkens in Zicht. Ik betrap mezelf op een even journalistieke als misschien ook licht oneerbiedige gedachte: we kunnen nog even vooruit met de varkens en de kijkvensters.

« vorige | volgende »

Of registreer je om te kunnen reageren.