Varkenshouderij

Achtergrond 144 x bekeken

Houd Japan in het vizier (2)

Japan wil meer producten zelf produceren, maar de cultuur en de middelen laten dat niet toe. Boeren zetten daarom een eigen merk op om de marge te vergroten.

De Japanse overheid wil de zelfvoorziening tot 2015 met 10 procent laten stijgen. Daarvoor moeten bedrijven groeien. Dat presenteerde professor Nobuhiro Suzuki vol trots tijdens een lezing voor buitenlandse landbouwjournalisten. Toen die hem vroegen hoe Japan dat doel dan zou realiseren, viel hij door de mand. “Het is alleen maar een doel, dat wil niet zeggen dat we het halen. Het is nogal aan de hoge kant gesteld.”

Zelf denk ik niet dat het Japan gaat lukken meer zelfvoorzienend te worden zolang ze in hun huidige werkwijze blijven hangen. Het is niet zo dat ze te lui zijn om te werken. Die Japanners werken echt heel hard. Vrije tijd is ‘not done’. In die tijd had je toch ook kunnen werken?

Ik heb zelf ervaren hoe fanatiek Japanners zijn. Ga maar eens een dag met een Japanner op pad. ’s Morgens om 6 uur begint het programma en ’s avonds om 10 uur houdt het op om de dag erop weer hetzelfde ritme aan te houden. Daar ligt het dus niet aan. Maar de traditie en cultuur spelen zo’n grote rol in de bedrijfsvoering, dat schaalvergroting daar helemaal niet in past.

Bedrijven zijn honkvast

De bedrijven gaan nog steeds allemaal van vader over op de oudste zoon. Ergens anders uitbreiden gaat niet. Het bedrijf moet namelijk op de originele plek gevestigd blijven. De boeren zoeken daarom vooral hun heil in het verhogen van de marge door het opzetten van een merk en door de rechtstreekse verkoop aan consumenten. Dat is mooi, maar daar gaat de productie niet door omhoog. Dus stijgt de afhankelijkheid van importvlees.

Dat biedt dus kansen. Want als de Denen zo veel vlees kunnen verkopen in Japan, moeten wij dat ook kunnen. Zeker als de markt groeit. Wel moeten wij met één ding rekening houden: Japanners houden van vlees dat gemarmerd is met vet. Dat is dus heel ander vlees dan wat de Nederlandse consument wil. Die kijkt puur naar de centen. De Japanner vindt smaak het belangrijkst en prijs het minst belangrijk. Willen we voluit exporteren naar Japan, dan maken we met ons droge, magere varkenslapje weinig kans. We moeten dan een malser, vetter stukje vlees leveren.

« vorige | volgende »

Foto

Marleen van Sleuwen

Of registreer je om te kunnen reageren.