Social media voor de boer van nu

Social mediaSocial media zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Mensen willen delen, laten zien wat ze in huis hebben en hun bedrijf onder de aandacht brengen van een ongekend grote doelgroep. Voor een boer zijn social media net zo interessant als voor elke andere ondernemer. Er zijn al veel successen geboekt door boeren die hun product media via social media rechtstreeks onder de aandacht van de consument hebben gebracht. Welke soorten social media zijn er eigenlijk? En, belangrijker nog, hoe kunt u die succesvol inzetten voor uw agrarische onderneming?

Twitter
TwitterTwitter is een microblogdienst. Dit wil zeggen dat u maximaal 140 tekens kwijt kunt in een Twitter-bericht. Dit lijkt weinig, maar u kunt hierin bijvoorbeeld links naar uw website, foto’s en video’s kwijt. Lezers op internet houden bovendien van kort en bondig, niet van grote lappen tekst. Via Twitter kunt u een account opzetten en mensen gaan volgen die u interessant vindt. Dit kunnen collega’s zijn, bekende Nederlanders, vrienden of familie. Anderen kunnen u op hun beurt weer gaan volgen. De drempel om met mensen in contact te komen wordt via Twitter steeds lager. Een berichtje is immers zo gepost.

Facebook
FacebookFacebook biedt gebruikers de mogelijkheid om net als op Twitter tekst, foto’s en video’s te delen. Ook kunnen gebruikers hun vrienden laten zien op welke locatie ze zich bevinden. Bedrijven kunnen gebruik maken van speciale bedrijfspagina’s, waarop ze aan iedereen kunnen laten zien wat ze doen. Dit kan ook voor uw onderneming interessant zijn. Op een bedrijfspagina kunt u laten zien wat uw bedrijf doet, wat u produceert en hoe dat gebeurt.

Linkedin
LinkedinLinkedin in het social mediaplatform dat gebruikt wordt in de zakelijke sfeer. Gebruikers kunnen delen wie ze zijn en welk werk ze doen, kunnen vragen om aanbevelingen van relaties en kunnen hun kennis delen en kennis vergaren die van nut is voor hun werk.

Tijd
Een veel gehoord bezwaar tegen het gebruik van social media is dat het veel tijd kost. Het vullen en onderhouden van deze media is inderdaad een tijdrovend klusje als u het goed wilt doen. Eigenlijk net als elke activiteit die u onderneemt om u doelgroep beter te leren kennen. Als u besluit social media zakelijk in te zetten, is tijd iets dat u voor lief neemt. Als u er serieus mee aan de gang gaat, zult u merken dat het een plezierige bezigheid is en u zult de laagdrempeligheid van de verschillende social media leren waarderen. Naarmate u bedrevener wordt in het gebruik van social media, zal het u minder tijd kosten. Tijd is een kostbaar goed, maar het juiste gebruik ervan helpt u en uw onderneming bij verdere ontwikkeling.

Tips
Voor het juiste gebruik van social media zijn wat tips nooit weg. Deze tips zijn voor alle netwerksites te gebruiken.

•    Doe meer dan alleen informatie zenden
De meeste social mediagebruikers waarderen informatie die ze van u krijgen, maar vergeet niet dat alleen zenden geen zin heeft. Twitter, Facebook en Linkedin zijn sociale media en interactie en dialoog zijn heel belangrijk. Als mensen u een bericht sturen, reageer dan door ze te bedanken of ze van de nodige informatie te voorzien. Zorg dus voor een goede balans tussen informatie zenden en reageren op volgers.

•    Zend niet alleen commercieel
Social media zijn geen kanalen die misbruikt moeten worden door alleen commercieel te zenden. Natuurlijk wilt u ze ook inzetten om uw product of dienst aan te bieden, maar bedenk dan dat alleen boodschappen als 'koop dit, het is fantastisch!' niet werken. Probeer het commerciële doel van uw activiteiten niet op de eerste plaats te zetten. Social media worden gebruikt door mensen, en die hebben niet altijd behoefte om bestormd te worden met reclame.

•    Tweet niet alleen uit naam van uw bedrijf
Twitter een sociaal medium. Het is voor en door mensen. Uw Twitter-account zo inrichten dat het niet duidelijk is wie nou achter die digitale bedrijfsmuur zit, is dan ook niet wenselijk. Wissel bedrijfstweets en persoonlijke tweets af en zet uw naam boven uw account. Zo zien andere gebruikers dat u ook maar gewoon een mens bent en geen bedrijfsrobot. Een beetje persoonlijkheid is nooit weg, toch?

•    Help, adviseer en informeer
Mensen die u op social media weten te vinden zijn al in u of in uw product geïnteresseerd of ze willen meer van u weten. Voorzie uw volgers dan ook van informatie waar zij wat aan hebben en die indirect uw bedrijf goed doet. Hebben uw volgers vragen of problemen, probeer ze dan te helpen. Dit zal bijdragen aan de positieve manier waarop uw volgers u zullen benaderen. Hoe socialer u zich opstelt, hoe meer u volgers u zullen waarderen. En dat is uiteraard goed voor de zaken. Social media zijn niet voor niks social.