Rundveehouderij

Nieuws 6025 x bekeken 8 reacties

A-ware wil ook niet-weiders extra belonen

Een extra plus op de melkprijs voor bedrijven die de koeien niet laten grazen.

Zuivelproducent Royal A-ware komt met nog een nieuwe melkstroom: duurzame ‘boerderijmelk’, van bedrijven die niet aan weidegang (kunnen) doen. Hiervoor is een plus mogelijk van € 1,25 per 100 kilo, mits wordt voldaan aan extra eisen voor dierenwelzijn, diergezondheid en huisvesting. Ook voldoen aan Vlog (Verband Lebensmittel ohne Gentechnik) hoort erbij.

Alleen gaan voor Vlog en de rest laten zitten, is geen optie

Koppeling niet-weidemelk aan Vlog

A-ware is de eerste in Nederland die niet-weidemelk koppelt aan Vlog. Om de € 1,25 extra te verdienen, moet het hele duurzaamheidsprogramma worden gevolgd. Alleen gaan voor Vlog en de rest laten zitten, is geen optie.

De duurzaamheidseisen omvatten deelname aan KoeKompas, het duurzaamheidsprogramma A-ware duurzaam, bevordering van biodiversiteit, gebruik van groene stroom en zorgen voor voldoende ruimte (dus geen overbezetting) en een zachte eigen ligplek voor het vee.

‘We werken altijd vraaggestuurd’

Ruimte voor meer melkveehouders

Een aantal A-ware leveranciers staat al in de startblokken, maar er is nog ruimte voor meer leveranciers. Manager veehouderijzaken Koen Veldman: “Voor het eerste jaar zijn de volumes bekend en geldt er een maximum. We verwachten de komende jaren een verdere groei. Voorts geldt dat we altijd vraaggestuurd werken.”

Het nieuwe programma betekent niet dat A-ware geen belangstelling meer heeft voor gewone ‘stalmelk’. “Alle melk van onze leveranciers is welkom en we dwingen nooit iemand”, verzekert hij. “Wel geldt dat melkveehouders er goed aan doen te blijven opletten wat de markt vraagt.”

Het gebruik van groene stroom is een van de voorwaarden om voor de premie in aanmerking te komen. - Foto: Michel Zoeter
Het gebruik van groene stroom is een van de voorwaarden om voor de premie in aanmerking te komen. - Foto: Michel Zoeter

Laatste reacties

  • Zuperboer

    Het Heilige Aware heeft dus 'the guts' om tegen het verheerlijken der weidemelk van FC in te gaan. Dit is het essentiele verschil tussen een coop en een zelfstandige: AWARE is niets gelegen aan de boerenstand in NL. Ze haalt melk binnen, verwerkt deze tot produkten, vermarkt deze (of omgekeerd deze laatste 2 stappen) en vergroot haar aandeel EV. Dit is wat de boer zou moeten doen, maar wat de familie Anker vele malen beter beheerst. Daarom zijn zij ONDERNEMERS en blijft de boer een toeleverancier die aan de laatste Mem ligt. Ook niets mis mee, maar het is goed om het te beseffen als je de wirwar van regels en concepten ziet die neerdaalt op de sector. FC zal alle zeilen bij moeten zetten om de regie te houden, want ook de supermarkten hebben maar baat bij één aspect van de zaak en dat is hun eigen WINST.

  • PieterXT

    Win Win situatie voor A-ware en RFC.

  • Trot

    Het is een lachertje verzin een kreet en loge en hoppa en alleen maar omdat weer blijkt dat we niet de klote hebben om fair trad prijs te maken

  • Bennie Stevelink

    FC-boeren die steeds roepen dat ze willen leveren zoveel zij willen en zoals zij willen zullen toch een keer de ogen open moeten gaan. Je aanpassen aan diverse vraag is de enigste weg naar de toekomst.

  • J en M

    En uit eindelijk beuren ze weer allemaal hetzelfde, alleen ieder met zijn eigen soort melkstroom/regeltjes erbij... Chappeau!!

  • DJ-D

    Aware kan zo mooi de boeren uit flevoland binnenharken.

  • henver1

    Zonnepanelenmelk, windmolenmelk , ha ha laaten we ff normaal gaan doen dus gewoon ondernemen en geen Jip of Janneke achtige toestanden !

  • Mfb

    Het heilige Aware probeert gewoon elke week met een positief nieuwtje in de schijnwerpers te staan. Dat heet marketing!

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.