Kalveren op transport. - Foto: Frank Uijlenbroek RundveeNieuws

Drinksystemen kalverexport voldoen nog steeds niet

De NVWA geeft sinds 1 juni weer exportcertificaten voor kalveren jonger dan 2 weken uit, mits de vrachtwagens zijn uitgerust met een drinknippel met fopspeen.

Deze aanpassing in de vrachtwagens is volgens de Dierenbescherming nog onvoldoende. Op zich is de Dierenbescherming tevreden over de drinknippel met fopspeen, omdat jonge kalveren niet uit een normale drinknippel kunnen drinken. Met de fopspeen lijkt een van de stressfactoren van het transport aangepakt. Maar tijdens het rijden staat het drinksysteem uit, terwijl jonge kalveren volgens de Dierenbescherming om de 2 tot 3 uur moeten kunnen drinken. Bij het wettelijke rijschema van 9 uur rijden en een uur om alle kalveren te laten drinken, gevolgd door weer 9 uur rijden, blijft het risico op uitdroging aanwezig.

Dierenbescherming wil meer drinkpauzes voor kalveren

Wat de Dierenbescherming betreft moeten er wettelijk meer drinkpauzes worden ingelast.

Daarnaast heeft de Dierenbescherming bezwaar tegen de ingezette vrachtwagens. Ondanks het feit dat er steeds meer geklimatiseerde wagens rijden worden kalveren volgens de organisatie nog steeds met slecht geventileerde wagens vervoerd, wat mee zou spelen in het krijgen van longontsteking of diarree in de eerste weken in de nieuwe stal.

NVWA

Het verbod op vervoer jonge kalveren werd in 2015 door de NVWA ingesteld na een onderzoek van de Dierenbescherming naar de transporten.

Beheer
WP Admin