Foto: Diederik van der Laan RundveeNieuws

Zuivel zonder gentechniek succesnummer in Duitsland

Zuivelproducten zijn het meest succesvolle segment binnen de groep levensmiddelen met het Duitse ‘Vlog-label’. Het gaat om een jaaromzet van € 2,44 miljard op een totaal van € 4,4 miljard.

Vlog staat voor ‘Verband Lebensmittel ohne Gentechnik’.

Zuivelreus FrieslandCampina maakte vorige week bekend dat het de Duitse markt voor levensmiddelen zonder gentechnologie beter wil aanboren. Het bedrijf is al actief met het merk Landliebe. Ook hiervoor wordt veevoer zonder gentechnologie gebruikt.

FrieslandCampina produceert hiervoor zelf Landliebe-drinkzuivel en toetjes, maar geen kaas. De Landliebe-kaas die het in Duitsland op de markt zet, wordt bij een concurrerende Duitse onderneming gemaakt. In Duitsland heeft FrieslandCampina geen eigen kaasproductie. Een woordvoerder noemt de omzet van Landliebe-kaas nog beperkt.

Nederlandse natuurkaas

Bij het nieuwe initiatief van FrieslandCampina gaat het om Nederlandse natuurkaas die in Workum en Born moet worden geproduceerd en in Duitsland onder huismerk op de markt wordt gebracht. De productie hiervoor moet nog starten. FrieslandCampina probeert momenteel voldoende leden te interesseren voor de opzet van de productie.

Binnen het zuivelsegment met het Vlog-label staan momenteel 1.599 producten geregistreerd. Het tweede segment qua omzet zijn de pluimveevleesproducten. De omzet hiervan bedraagt € 1,07 miljard per jaar. Eieren en eiproducten zonder gentechniek zijn goed voor een omzet van € 690 miljoen. Dit relatief kleine segment kent wel het grootste aantal erkenningen, namelijk 1.688 stuks. Bij het pluimveevlees zijn 1.392 erkenningen uitgereikt.

Beheer
WP Admin