Rundveehouderij

Nieuws 7254 x bekeken 30 reacties

Weidepremie Cono Kaasmakers naar €2

Zuivelcoöperatie Cono Kaasmakers verdubbelt de weidepremie van €1 naar €2 per 100 kilo melk. Reden is dat Cono het behoud van weidegang beter wil borgen en de resterende leden die nog niet beweiden een extra stimulans wil geven om toch te gaan weiden.

"We hadden een halve cent extra kunnen geven, maar een cent extra per kilo is een duidelijker signaal," aldus directeur Wim Betten. "Voor een bedrijf met een miljoen kilo gaat het dan toch om €10.000 per jaar extra."

Bij Cono past 92% van alle leden weidegang toe. Zij zijn goed voor 90% van alle melkaanvoer. Landelijk gezien staat weidegang nog steeds onder druk.

Besluit voor verdubbeling unaniem

Het besluit tot verdubbeling van de weidepremie is unaniem door het bestuur genomen, met instemming van de raad van commissarissen. De verhoging gaat in per 1 januari 2017. De voorwaarden voor weidegang veranderen niet, wel zal Cono strikt toezien dat leden blijven voldoen aan de bestaande regels.

Reden om het besluit nu al kenbaar te maken is dat leden dan alvast kunnen inspelen op de nieuwe situatie. Bijvoorbeeld bij het verhuren of huren van land en omzetten van grasland voor de maisteelt.

Cono wil koploper blijven in duurzaamheid

Cono heeft een traditie hoog te houden, aldus voorzitter Klaas Sluis. "In 2002 waren wij de eerste verwerker die boeren extra betaalden voor weidegang. Inmiddels hebben vele zuivelbedrijven ons daarin gevolgd. Dat is voor Cono niet genoeg. Wij willen koploper blijven op het gebied van duurzaamheid en dierenwelzijn in de Nederlandse zuivel. Daarom willen we onze weidemelk ook garanderen voor de toekomst. We vinden daarbij dat onze leden een eerlijke beloning voor hun inspanningen moeten krijgen. Daarom verdubbelen wij de weidepremie per ingang van het weideseizoen 2017."

Naast een premie voor weidegang keert Cono ook een premie uit voor duurzaamheid, de zogenoemde Caring Dairy-premie. Die bedraagt 75 cent per 100 kilo.

Laatste reacties

  • boerrick

    Cono wil duurzaamheid en dierenwelzijn. Wel lekker dat je melkfabriek zegt dat weidegang per definitie een beter dierenwelzijn is dan een nieuwe stal met alle gemakken voorzien.

  • mr X

    Weidemelk moet hoger uitbetaald worden. Nadelen moeten gecompenseerd worden. Ik stel voor dat 5-10 cent meer wordt betaald. Bijvoorbeeld bij vrije uitloop van kippen wordt ook 20% meer betaald dan scharrel. Een meerprijs van 1-2 cent stelt niets voor. Als de melkfabrieken meer vraag krijgen naar weidemelk, dan gaat de prijs ook omhoog.

  • djschoonman1

    Hulde aan Cono voor dit besluit. Wanneer verdubbelt RFC de weidepremie ook?

  • alco1

    Mr X. Wat bedoel je met dat nadelen gecompenseerd moeten worden.

  • cees bruijnes

    alco1 , wat dacht je van schade door vertrapping met dit natte jaar

  • Nick1983

    Vertrappen was vroeger ook, toen regende het ook wel eens. Toen liep men dr niet over te zeiken en bleven ze gewoon buiten. Dus waar heb je het over?

    Daarnaast: die weidepremie is helemaal geen compensatie. Het word er eerst vanaf getrokken en dan krijg je het er weer bij. Vestzak broekzak principe. Als er dan nog een aanzienlijk deel is die ze binnenhoud, betekend het dat de weideboer iets meer krijgt. Maar als die weidepremie omhoog gaat, zullen er minder koeien binnen blijven en zal dat uiteindelijk minimaal zijn. Denken dat weidepremie een vergoeding is, dat is je eigen voor de gek houden.

  • eg wel

    Juist nick1983, Ook ik zie niet dat de meerwaarde uit de markt gehaald word.
    Kijk naar de uitbetaling door de verschillende melkfabrieken binnen Europa. Het mooie plaatje wordt door de boer betaald.

  • alco1

    Wat ik wil zeggen is dat mr X toegeeft dat er nadelen zijn.
    We horen allemaal van die euforie verhalen die de consument over weidegang wordt wijsgemaakt.
    Weidegang is prima, maar je als weider afzetten tov opstallers is een laffe ondoordachte actie.
    En denk maar niet dat weidegang zichzelf betaald.
    Waarom is de geitenmelk dan nog zo lucratief?
    Nee we hebben ons met de hele weidegang promotie ons zelf in de vingers gesneden.
    Hoe lang duurt het nog tot de actiegroepen een hetze gaan voeren dat 1/12 van het jaar buiten maar veel te weinig is.
    Kortom is hiermee hen een stok aangeboden om mee te kunnen slaan.

  • Farmer4life2

    Opstallers hebben een hogere voerefficientie

  • Mfb

    Weidegang is commercieel aantrekkelijk dus waarom zou je het naast de volgende punten niet doen:
    1 prachtig gezicht
    2 goed voor de koeien
    3 koeien halen zelf hun voer op
    4 koeien "rijden zelf hun mest uit"
    5 hoogst haalbare VEM in het gras
    6 buiten geen ammoniak uitstoot
    7 besparing strooiselkosten
    8 minder voeropslag nodig
    9 minder krachtvoer nodig
    10 goed voor de weidevogels
    En misschien nog wel veel meer punten!
    Er uit met die koeien dus!

  • boelenham

    Geachte boerink ,welzijn in een moderne stal is beter dan buiten,maar uw melkafnemer wil de discussie niet aan ,endoet geen moeite om wat uit te leggen ,ze laat de oren hangen naar een paar handige anti boer clubjes , jammer maar helaas

  • Nick1983

    "Weidegang is commercieel aantrekkelijk"

    Ow ja? Waarom hebben we dan überhaupt een weidepremie nodig?

  • alco1

    Mfb. Wat zijn die opstallers toch dom eh.

  • kleine boer

    alco1 je kan het beter omdraaien wat zijn die weiders toch slim he

  • Mfb

    @nick1983
    Commercieel aantrekkelijk voor de melkfabrikanten, waarom wil A-ware zo graag weidemelk? Omdat ze anders marktaandeel kwijt raken.
    Afnemers en consumenten kijken echt wel naar het weidemelklogo. De mensen in China zijn er gek op. Hoeveel van de prestatietoeslag bij FrieslandCampina zou eigenlijk uit China komen? Ik denk dat je daar de weidetoeslag makkelijk mee kan betalen.

  • Farmer4life2

    Wij weiden ook.... maar....

    Opstallers hebben de hoogste voerefficientie.
    In NZ en Australië hebben ze andere koeien dan hier. Vet wordt lager en toch veel schommelingen.

    Die 2 cent is echt wel nodig om de voordelen te stimuleren tegen de nadelen.

    Land is eigenlijk te duur om een lagere grasproductie te veroorloven, waardoor je veel weide vakmanschap nodig hebt.

  • hansvanbergen

    Ik ben toch behoorlijk verbaasd hoe mensen zich maar vanalles wijs laten maken. In China kennen ze maar 1 'Nederlands' merk en dat is Nutrilon. Nutricia is al jaren Danone. Danone wat een hogere melkprijs uitbetaald zonder weidemelk net als Nestle Lactalis en ja iedere andere zuivelfabriek in de hele wereld. Nutricia koopt ook grondstoffen van Hochwald. en overal vandaan. Bij hun fabriek zie je ook vaak trucks zuivel lossen uit Bulgarij of Hongarije. Op moment dat 70 of 92% al weidemelk is er geen sprake meer van onderscheid.

  • Mfb

    Friso gaat toch wel richting een omzet van 1 miljard euro in China. Geen klein merk dus. Het grote verschil tussen Danone en FrieslandCampina is dat de laatste een coöperatie is die de melk moet verwerken die ze van de leden krijgt. Danone koopt niet meer melk in dan ze nodig heeft en kan daardoor op alle melk de marge halen die ze wil hebben.

  • Bennie Stevelink

    @Mfb, daarnaast heeft Danone veel afzet in Frankrijk zelf. De supermarkten worden in Frankrijk gedwongen om Frans in te kopen tegen een hogere prijs dan buiten Frankrijk betaald wordt. Zo kun je gemakkelijk een hogere prijs aan de boeren betalen.

  • hansvanbergen

    @ Bennie wat een flauwekul Danone is een voorbeeld bedrijf waar Campina heel veel van geleerd/gecopieerd heeft en nog heel heel heel veel van kan leren. Het is knap wat Campina doet in China zeer bewonderings waardig hele melkprijs hangt eraan vast. Maar het merk Campina weidemelk daar hebben ze nog nooit van gehoord. Hoe vaak zie je chinese mensen Friso babyvoeding inslaan voor de doorverkoop. Nimmer want ze willen Nutrilon en geen Friso. Wat ze volgens mij ook niet kennen. Lees het artikel van Jan v Weperen maar eens over reclame bladen waar alleen in mag wat past of een serieus vakblad.

  • Bennie Stevelink

    Van Campina hebben ze in China inderdaad nog nooit gehoord. Van Friesland wel.

  • hansvanbergen

    Jij gelooft werkelijk serieus dat van de 1.3 miljard chinese inwoners dat er daar 1000 zijn die weten wat Friesland is? Los hiervan hoe vaak wordt er een pot Friso babyvoeding in een Nederlandse supermarkt gekocht door chinesen om doorverkocht te worden in China? Precies helemaal nooit.

  • hookwood

    Dat is nogal logisch Hans want Friso is hier niet te koop in de supermarkt.

  • kleine boer

    Bij hans hebben ze geen apotheek denk ik....

  • hansvanbergen

    @Hookwood vind je het heel erg als ik van die hele Friso/Herodeal al helemaal NIETS begrijp? Hoe slim is het eigenlijk om terwijl je een nummer 1 A merk hebt als Campina, je je babyvoeding vermarkt onder andermans merk????????

  • hansvanbergen

    En bij Hero lopen die besjes en aardbeien van de cassis en de jam ook allemaal in e wei?

  • Mfb

    Hans van Bergen komt elke dag in China zeker.
    Friso groeit in China/Hongkong met betere cijfers dan Nutrilon door o.a. het ketenvoordeel te benutten. Van gras tot glas!
    Kan Danone niet zeggen doordat bij hun melk gewoon een grondstof is en ze geen eigen boeren hebben. Dit kunnen alleen de coöperaties zeggen ook al probeert Aware dat concept ook wat te kopiëren.

  • hansvanbergen

    Danone collecteerd ook melk, betaald een hoge melkprijs al jaren en heeft dus ook eigen boeren. Van gras tot glas concept is natuurlijk volstrekte lariekoek daar vers gras maar een klein deel van het rantsoen uitmaakt. Nutrilon wordt per pak opgekocht door de chinesen. Het wordt gestolen uit de winkels. Nutricia wordt overvallen. AH koopt 2 a 3 x teveel Nutrilon in om vervolgens door te verkopen aan China. Allemaal zaken waar Campina niks mee te maken heeft en wat aangeeft dat Danone, zonder weidemelk een tientallen jaren voorsprong heeft.

  • Mfb

    Ik weet niet of je het weet maar FrieslandCampina verkoopt veel ingrediënten aan Danone om daar weer nutrilon van te kunnen maken.
    En Danone is en blijft een beursgenoteerd bedrijf. Boeren hebben er niets te zeggen..

  • veldzicht

    bij 92 % van de leden lopen de koeien buiten,wie betaald dan die weide premie?
    die 8 % binnen blijvers?

Laad alle reacties (26)

Of registreer je om te kunnen reageren.