Rundveehouderij

Nieuws 1039 x bekeken

Zuivelomzet Danone onder druk

Danone heeft het eerste kwartaal 2% minder verse zuivelproducten verkocht. Het Franse voedingsconcern verkocht wel meer babyvoeding, flesjes water en medisch voedsel.

De omzet daalde door ongunstige wisselkoerseffecten 3% tot €5,3 miljard. Zonder wisselkoerseffect was de omzet 3,5% gestegen.

De euro was het afgelopen kwartaal een stuk sterker dan een jaar eerder. Hierdoor wordt de vraag naar in Europa geproduceerde producten gedrukt. De omzet die Danone realiseert in onder meer dollars, Argentijnse pesos en Braziliaanse real valt in euro's lager uit dan een jaar eerder. De cijfers zijn wat beter dan veel analisten hadden verwacht.

Grootste yoghurtmaker ter wereld

Danone wil dit jaar 3% tot 5% meer omzet boeken dan een jaar eerder. In 2015 groeide de omzet met 4,4% en dat was de traagste groei in 6 jaar tijd. Danone is de grootste yoghurtmaker ter wereld. Het bedrijf is bekend van merken als Activia, Actimel, Nutrilon en Evian.

Nauwelijks groei zuivelconsumptie EU

Volgens Danone blijft de Europese zuivelconsumptie vooralsnog nauwelijks groeien. In Noord-Amerika, Azië en Latijns-Amerika groeit het bedrijf wel – maar ook niet overal. Zo groeit Danone wel in Argentinië maar nauwelijks in Brazilië. De divisie die medische voeding maakt groeit het snelst, maar ook babymelkpoeder blijft vooral in China goed verkopen.

Om zuivelgroei in Europa aan te wakkeren, wordt de productenportefeuille dit jaar 'gerenoveerd'. Merken voor gefermenteerde melk en yoghurt worden dit jaar opnieuw gelanceerd. Danone staat binnen Europa onder flinke druk, ook van de concurrentie. Het bedrijf vecht met onder meer Lactalis en Nestlé om marktaandeel.

Of registreer je om te kunnen reageren.