<em>Foto: ANP</em> RundveeNieuws

‘Grijze markt babymelkpoeder in vrije val’

De lucratieve grijze markt voor ‘westerse’ babymelkpoeder is in een vrij val geraakt. Dat meldt de Volkskrant op basis van rondgang langs anonieme handelaren in babyvoeding.

Het gaat hier om babymelkpoeder met een Nederlands etiket dat al jarenlang zeer winstgevend, buiten de reguliere kanalen om, naar China wordt verscheept.

Uitbreiding capaciteit Nutricia

Als oorzaak voor de vrije val noemt de krant de uitbreiding van de productiecapaciteit in Europa van Nutricia en het feit dat Nutricia sinds 1 april babymelkpoeder met Nederlands etiket aanbiedt op het Chinese online platform Tmall Global. Dit zou de prijzen op de grijze, als alles netjes bij de belastingdienst wordt gemeld, markt drukken.

‘Vraag maakt vaker golfbeweging’

Nutricia laat weten de conclusies van de Volkskrant niet te willen onderschrijven. Wel is het volgens de onderneming zo dat de vraag naar babyvoeding met een Nederlands etiket wat is afgenomen. Maar, zo laat een woordvoerder weten, deze vraag ontwikkelt zich vaker met een golfbeweging. Zo kan een Chinese feestdag zomaar resulteren in extra vraag aangezien ‘westerse’ babyvoeding vaak cadeau wordt gedaan.

Duidelijk is dat de reguliere handel nog steeds erg goed loopt. Ook een grote speler als FrieslandCampina laat weten de afzet van babyvoeding in China afgelopen jaar alleen maar te hebben zien toenemen.

Beheer
WP Admin