Rundveehouderij

Nieuws 2007 x bekeken

Britse boeren promoten weidemelk

Na een storm van kritiek over jaarrond opgestalde koeien gaan ruim 100 Britse boeren weidemelk promoten. Samen zijn de melkveehouders goed voor 100 miljoen liter.

Meer dan 100 Britse boeren hebben zich aangesloten bij een nieuwe organisatie die weidemelk, in het Engels free range milk, wil gaan promoten. Samen zijn die melkveehouders goed voor 100 miljoen liter.

Storm van kritiek over jaarrond opgestalde koeien

De zogeheten Free Range Milk Marketing Board (FRMMB) is in een oprichtingsstadium en heeft nog geen minimum gesteld aan het aantal dagen dat koeien in de wei moeten lopen om de melk als 'free range' aan te duiden. De organisatie is min of meer spontaan opgericht, nadat tijdens het bekende tv-programma BBC Countryfile een melkveebedrijf werd getoond waar de koeien altijd op stal blijven. Dat heeft geleid tot een storm van protesten en kritiek op sociale media.

De BBC toonde op tv een melkveebedrijf dat koeien altijd op stal hield. Het leidde tot een storm aan kritiek.

Grote Britse supermarkt gaat weidemelk aanbieden

Inmiddels heeft minstens één grotere Britse supermarket, Waitrose, aangekondigd weidemelk in het schap te zetten. Waitrose hanteert als eis: 100 dagen buiten. Oprichter Nick Hiscox van FRMMB: ''Of de supermarkten gaan het doen, of we houden het initiatief zelf in handen. Als we het via één organisatie laten lopen, dan kunnen we sterk staan tegenover onze afnemers. Hoe meer melk via ons loopt, hoe sterker onze onderhandelingspositie.''

'Veel consumenten willen melk van koeien die in wei staan'

Hiscox wijst de kritiek van de hand dat FRMMB impliciet kritiek levert op collega's die hun dieren nooit naar buiten laten gaan: ''Dat is niet aan ons, dat gebeurt toch. Hoe je het went of keert, veel consumenten willen melk van koeien die je in de wei ziet.''

Of registreer je om te kunnen reageren.