Rundveehouderij

Nieuws 5834 x bekeken 3 reacties

Topresultaat voor FrieslandCampina

Zuivelaar FrieslandCampina heeft heel best geboerd in 2015. Het bedrijfsresultaat was nog nooit zo hoog: €567 miljoen. De winst kwam uit op €343 miljoen, €40 miljoen meer dan in het topjaar 2014.

De contant uitbetaalde melkprijs bleef met €33,64 wel ruim €8 achter bij 2014. Coöperatievoorzitter Piet Boer noemde dit wel jammer, maar gezien de markt niet gek en hij stelde ook dat de leden met deze melkprijs toch niet echt slecht af zijn. Voor het aangaan van investeringen in de melkveehouderij wordt immers gerekend met een melkprijs van 35 cent. FrieslandCampina zit daar over 2015 nog geen 1,4 cent onder.

Meer winst in Azië

Dat de bedrijfswinst hoger is, zit vooral in Azië. Daar nam de afzet met €0,5 miljard toe tot 2,8 miljard. De brutowinst van de divisie Consumentenproducten Azië (de grote winstmaker van het bedrijf) groeide bovendien fors en steeg van €438 miljoen naar €631 miljoen. De marge in de divisie Consumer Products Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA) steeg van €245 miljoen naar €279 miljoen, die van de divisie Ingredients van €179 miljoen naar €241 miljoen.

De traditionele 'bleeder' Kaas, boter en melkpoeder zette met een omzet van €3,1 miljard zo'n €430 miljoen minder om dan een jaar eerder. Het verlies nam er, ondanks een doorgevoerde reorganisatie, toe van €96 miljoen naar €101 miljoen.

Fors minder kosten

FrieslandCampina verwerkte vorig jaar 11,1 miljard kilo melk, 400 miljoen kilo meer dan in 2014. De omzet daalde met €83 miljoen naar €11,3 miljard. De kosten daalden vele malen harder: met €625 miljoen naar €9,3 miljard. De bruto marge steeg daardoor van krap €1,5 miljard naar €2 miljard.

Uit die marge zijn onder andere de reclamekosten betaald, die in 2015 met meer dan de helft groeiden van €351 miljoen naar €536 miljoen. Dat is een sterke verhoging. Die inzet heeft volgens topman Roelof Joosten effect gehad. In onder meer Nederland en Duitsland werd marktaandeel teruggewonnen. In Nederland voor het eerst in jaren. Ook in China en diverse andere Aziatische markten hadden de hogere reclamebestedingen een gunstig effect op de marktpositie en de verdiensten.

Laatste reacties

  • ingelsfrank

    met dank aan de belgische melkleveraars

  • veldhuize001

    En waarom dan de boeren zo weinig uitbetalen ? of denkt men dat die wel op een houtje kan bijten.

  • fosfaatboer

    mooi meegenomen

Of registreer je om te kunnen reageren.