Melkveehouder moet marktsignalen sneller doorkrijgen - Foto: Mark Pasveer RundveeNieuws

‘Melkveehouder moet marktsignalen sneller doorkrijgen’

Melkveehouders moeten signalen vanuit de zuivelmarkt sneller doorkrijgen. Dan kunnen ze hun productie sneller aanpassen en daardoor ook een beter inkomen verdienen. Dit zei marktanalist Mark Voorbergen op een bijeenkomst van ABN Amro tijdens de Wereldzuiveltop in Rotterdam.

Voorbergen wees ter onderbouwing van zijn stelling naar de ervaringen van de voorbije 1,5 tot 2 jaar op de Europese zuivelmarkt. Zuivelbedrijven hebben boeren toen te lang uit de wind gehouden, mede geholpen door de Europese Unie, door marktingrijpen en interventie. Daardoor zijn boeren te lang doorgegaan met de productie van grote hoeveelheden melk.

Voorbergen: “Grote inkopers – voedingsbedrijven en retailers – waren daar natuurlijk heel blij mee. Die hebben hun pakhuizen vol gezet met goedkoop product. De melkveehouders heeft het echter niet geholpen. Die waren beter af geweest als ze eerder hadden gereageerd op de markt. Dan hadden ze meer verdiend.”

Voorbergen optimistisch over markt

Voorbergen is optimistisch gestemd over de zuivelmarkt. Hij verwacht, net als ABN Amro, dat de melkprijzen de komende 1,5 tot 2 jaar verder omhoog gaan. Wel zal er volgend jaar een kleine vertraging van de groei zijn als de Europese Commissie (vermoedelijk) de voorraden zuivel uit interventie weer op de markt brengt.

De verschillen in uitbetaalprijzen tussen de diverse zuivelbedrijven zullen de komende jaren overigens wel verder uiteen groeien, verwacht hij. Dat komt omdat niet alle bedrijven in staat zullen zijn zich in de best renderende segmenten van de (internationale) markt te begeven. Het best renderend zijn de markten voor babyvoeding en merkproducten in exportmarkten.

Een overzicht van alle melkprijzen vind je op boerderij.nl/markt.

Beheer
WP Admin