Foto: Roel Dijkstra RundveeNieuws

Nieuwe afzet biologische stierkalveren

Onder de naam Firma MelkMannen zijn Daphne Lubbers en Lizette van Dijk begonnen met een nieuw afzetkanaal voor biologische kalveren, ossen en stieren.

De stieren van biologische melkveehouders gaan nu kort na hun geboorte voornamelijk naar de gangbare kalverhouderij. Dit past niet bij hun bedrijfsfilosofie. In het bijzonder gaat het om kalveren van melkveebedrijven die de kalveren bij de koe laten lopen, omdat ze buiten de leeftijdsgrens van 35 dagen vallen. Om voor die kalveren toch een goed afzetkanaal te creëren is Firma MelkMannen opgezet. Firma MelkMannen wil de stierkalveren minstens drie maanden bij de koe laten lopen om ze vervolgens tot hun slachtleeftijd te weiden. De eerste os van vier maanden oud, afkomstig van melkveebedrijf De Regte Heijden in Riel (Noord-Brabant) is afgelopen maandag geslacht.

Interesse

Inmiddels hebben nog een aantal melkveehouders interesse getoond om kalveren te leveren. Deze eerste MelkMan is een experiment, het motto van Lubbers en Van Dijk is ‘al doende leren’. Zo willen ze experimenteren met een passende afzetmarkt, de beste slachtleeftijd en zich ontwikkelen als onderneming. Door interactie met consumenten en sector en een transparante werkwijze willen ze tot optimale keuzes komen.

Aandacht creëren

Voor de afzet van het vlees richten Lubbers en Van Dijk zich op dit moment op restaurants en consumenten die bereid zijn wat meer te betalen voor vlees met een extra verhaal. Voor de Dutch Design Week in Eindhoven heeft de Youth Food Movement Brabant een #mannenvleesbarbecue gehouden. Ook werd een ontwerpsessie georganiseerd rondom de afzet van MelkMannen. Uit deze sessie met horeca, retail en consumenten kwam een dusdanige interesse dat de jonge ondernemers nu doorpakken. Naast een eigen afzet voor kalveren, ossen en stieren richten MelkMannen zich ook op het bewuster maken van de consument van de verbinding van zuivel en vlees.

Beheer
WP Admin