RundveeNieuws

Dijksma: fosfaatproductie terug naar niveau 2014

Staatssecretaris Sharon Dijksma licht haar keuze voor fosfaatrechten in de melkveehouderij toe in een exclusief interview met Boerderij.

Wat gaat u precies doen?

“De melkveehouderij is door haar eigen fosfaatplafond heen geknald. Daarom heb ik met de sectororganisaties LTO, NZO, NMV en NAJK en Stichting Natuur en Milieu (SNM) afgesproken dat het verstandigste is om nu een systeem van fosfaatrechten te introduceren. De komende maanden gaan we dit met deze organisaties in een regiegroep verder uitwerken.”

Wat zijn de uitgangspunten?

“Het systeem met fosfaatrechten wordt zo snel mogelijk mede gebaseerd op de Kringloopwijzer, waarmee je als boer ontwikkelingsruimte kunt verdienen als je zorgvuldig omgaat met fosfaat. Het referentiejaar is 2014, het laatste jaar waarin het fosfaatplafond nog niet overschreden werd. De peildatum wordt 2 juli omdat je bedrijven de mogelijkheid moet bieden om dingen te wijzigen. De periode tussen het referentiejaar en de peildatum is vrij kort, daarmee voorkom je een heel grote groep knelgevallen. Door de peildatum zijn gegevens nu niet meer beïnvloedbaar. De rechten worden verhandelbaar binnen de melkveehouderij. Onder welke condities handel kan, gaan we nader uitwerken.”

Per wanneer zijn de melkveefosfaatrechten verhandelbaar?

“Als de wet in werking treedt. We hopen per 1 januari 2016. Voor dit jaar is het lastig om het op te lossen, maar we moeten de Europese Commissie tonen dat we het wel gaan regelen om een ­ingebrekeprocedure vanwege niet nakomen van derogatieafspraken te voorkomen. De Commissie is nu bij acht landen bezig met een ingebrekestelling. De Commissie zit als een bok op de haverkist als het gaat om het mestbeleid.”

[([002_rb-image-1787301.jpeg]:inzetgroot)]

‘Het fosfaatplafond dat de sector zichzelf heeft opgelegd wordt opgenomen in de wet’

De schotten tussen sectoren wilt u behouden. Waarom?

“Het fosfaatplafond dat de sector zichzelf heeft opgelegd wordt opgenomen in de wet. Dat is belangrijk voor melkveehouders die als een dolle zijn gaan investeren in varkensrechten. Daar kunnen ze echt mee stoppen, het helpt niet om melkveerechten te krijgen.”

Ook niet op de lange termijn?

“Nee. Dit doen we zo. De varkenshouderij maakt een moeilijke tijd door met slechte prijzen. Het is niet fair om de ruimte van die sector alvast in te boeken voor een andere sector, terwijl de varkenshouderij midden in een transitie zit en perspectief ziet voor een andere manier van produceren. Het bevordert de solidariteit tussen sectoren ook niet. Deze stond bij het behoud van de varkens- en pluimveerechten ook al onder druk.”

Het melkveeplafond wordt nu al overschreden; dat wordt teruggebracht naar niveau 2014. Moeten boeren koeien wegdoen?

“Ja. Er zijn extra koeien aangehouden uit anticiperend gedrag. De stallen en de vergunningen van de stallen corresponderen niet altijd met de beschikbare nationale milieuruimte. Dat ik zou ingrijpen als het nodig zou zijn, was bekend.”

Dus alle groei na het referentiejaar moet worden teruggedraaid?

“Ja. Maar er blijft wel groei mogelijk. Het plafond staat ook groei toe, namelijk 10 procent van de veestapel en 20 procent van de melkproductie, dat heeft PBL berekend. We hebben het niet over krimp, maar over groei binnen de randvoorwaarden die we stellen, door efficiënter met mineralen om te gaan.”

‘Voor mij zou invoering van dierrechten makkelijker zijn’

Waarom kiest u voor fosfaatrechten?

“Voor mij zou invoering van dierrechten makkelijker zijn. Dat is simpel, doeltreffend en makkelijk uitvoerbaar. Maar inhoudelijk verdient het systeem geen schoonheidsprijs. Bij fosfaatrechten bied je individuele boeren de mogelijkheid om hun fosfaatproductie naar beneden te brengen met behulp van het voerspoor en goed management. Dit systeem legt op een positieve manier de prikkel op het verlagen van de fosfaatproductie.”

Lukt invoering van de Kringloopwijzer ook per 1 januari 2016?

“Dat is lastig te zeggen. Maar we hebben wel gezamenlijk afgesproken dat we er geen jaren over moeten doen. Hoe sneller het kan, hoe beter het is. Als je in staat bent om de Kringloopwijzer een juridisch verankerde plek te geven, kan deze ook zijn werk gaan doen. We gaan eerst met forfaitaire cijfers aan de slag. Pas als de Kringloopwijzer werkt en geborgd is, kan je de inverdienmogelijkheden voor individuele boeren in het systeem brengen. We gaan gezamenlijk alles op alles zetten om de Kringloopwijzer privaat te borgen. Het is de gezamenlijke ambitie de Kringloopwijzer als basis van het systeem te gebruiken.”

Kan dat met een privaat geborgd systeem?

“Ja, omdat we altijd weer terug kunnen vallen op het forfaitaire systeem. De Kringloopwijzer geeft de ondernemer het bewijs in handen dat ze minder mineralen produceren dan je op basis van het aantal dieren zou verwachten. Dat is de belangrijke ruimte voor groei en we hebben gezien dat die ruimte het afgelopen jaren minder goed benut is. Het mineralenspoor biedt meer mogelijkheden dan we nu gebruiken.”

Met name de politiek wil dat grondgebonden familiebedrijven niet de dupe worden van grote groeiers. Hoe gaat u dat voorkomen?

“Dat gaan we in de regiegroep bekijken. Het is ook waar SNM zich op richt. Ze hebben veel zorg over grondgebondenheid en het voorkomen dat de extensieve boeren de dupe worden van de grote groeiers.”

‘Het is een vraagstuk waarvan ik gehoopt had dat het een tijdje van mijn agenda zou zijn’

Was het lastig om tot dit akkoord te komen?

“Ja. Ik vind het vooral jammer dat we zo snel nadat we de melkveewet door de Kamer hebben geloodst alweer voor een vraagstuk staan waarvan ik gehoopt had dat het een tijdje van mijn agenda zou zijn. Je kan het positief zien door te zeggen dat deze sector er dus wel echt voor gaat, maar het was mooier geweest als dit niet nodig was geweest.”

Naam: Sharon Dijksma (44). Functie: staatssecretaris van Economische Zaken (PvdA).

Beheer
WP Admin